Roman Šigut z Krnova končí po dvou letech na pozici generálního inspektora Drážní inspekce. Šigut byl podle ministerstva dopravy funkcí generálního inspektora pouze pověřen, ale nebyl do ní jmenován. V jejím čele stál však poměrně dlouho, od roku 2006.

Inspekce se v posledních týdnech zabývala tragickou strážkou vlaků v Moravanech na Pardubicku, při níž přišel o život jeden strojvedoucí. Inspekce při vyšetřování nehody poukázala, že možnou příčinou tragické nehody je závadovost zařízení firmy AŽD Praha. To mělo ve stejnou chvíli na jednu kolej pustit dva vlaky.

Vyšetřování nehody v Moravanech podle některých zdrojů mělo probíhat pod tlakem a objevily se už spekulace, že důvodem pro odvolání Šiguta je skutečnost, že se s inspekcí postavil na stranu strojvedoucích. Myslí si to také jeho náměstek. „On neodchází dobrovolně,“ odpověděl Šigutův náměstek Jan Kučera na otázku, proč jeho šéf končí. „Zeptejte se na ministerstvu, proč,“ dodal.

Ministerstvo však jakoukoliv souvislost odvolání Šiguta s vyšetřováním nehody v Moravanech popírá. „S Moravany to vůbec nesouvisí. Nové obsazení funkce je dlouhodobě plánovaná záležitost, současný generální inspektor byl funkcí jen pověřen, ale doposud nebyl jmenován. Do výběrového řízení se může přihlásit a v něm své kompetence naopak prokázat, to je přece čest dobrého manažera. Šigut navíc bude ten, kdo nehodu v Moravanech došetří do konce,“ uvedl mluvčí ministerstva Karel Hanzelka.

Podle drážní inspekce je jisté, že nehodu v Moravenech nezavinil strojvůdce. Oficiální závěry budou zveřejněny ve čtvrtek 2. října. „Zveřejníme tam i všechny podrobnosti o tlacích, jaké na nás byly od počátku vyšetřování činěny,“ zakončil náměstek Kučera.

Drážní inspekce před časem varovala, že nehoda v Moravanech a podobný incident nedávno v Hulíně na Kroměřížsku, kde se naštěstí nic nestalo, může být jen špičkou ledovce.

Jiří Krušina, Kamil Dubský