Zájemci se mohli ve čtvrtek 28. srpna povozit v areálu bývalých sovětských kasáren bezplatně na skútrech.

Šlo zejména o motoristy, kteří již jsou držiteli řidičských průkazů pro osobní vozidla, a kterým od loňska silniční zákon umožňuje řídit taktéž skútry o zdvihovém objemu do sto pětadvaceti kubických centimetrů a maximálním výkonu jedenácti kilowatt. Bezplatné jízdy připravil Club učitelů autoškol České republiky.

Pocity měla odlehčené

Našli se tací, kteří ani řidičský průkaz na osobní vůz nevlastní, ale přesto se přišli povozit, aby pouvažovali, zda si mají skútr koupit. A zda by se nebáli na jednostopém vozidle brázdit ulice měst a obce bruntálského okresu.

Vůbec první jízdu v životě absolvovala Romana Hloušková z Bruntálu. Moc si pochvalovala, že se tréninkových jízd zúčastnila. „Nemám ani řidičák typu B, na skútru jsem jela rovněž poprvé," vyznala se Deníku odvážná žena.

Jaké měla po sesednutí ze skútru pocity? „Takové odlehčené. Je to rozhodně jednodušší jízda, než za volantem automobilu. Rozhodně uvažuji o tom, že bych si takový nějaký parádní malý motocykl pořídila, je to paráda, stálo to za to," uvedla Romana Hloušková.

To už střídal ženu v sedle další zájemce o jízdu po trati vymezené kolíky. Trať připravili pro přítomné obětavci z bruntálského občanského motorkářského sdružení Motorafani.

BESIP a učitel autoškoly

U trati nechyběli bruntálští policisté, kteří upozorňovali na úskalí jízdy na skútru v dnešním hustém silničním provozu.

Sami mají mnoho zkušeností s motocyklisty, kteří přecenili své síly a jízdu v sedle skútru nezvládli. „Spolu s policisty učíme motocyklisty základům jízdy na skútru. Všichni, co máme béčko, vlastníme řidičské oprávnění i na tento skútr," ukázal Radim Hrubeš z ostravské autoškoly Shrek.

Začínající motorkáři se učili úplným základům jízdy a zacházení se skútrem. Jak jej postavit a sundat ze stojanu, jaké palivo a kam čepovat. Především šlo ale o to, naučit účastníky správnému a bezpečnému ježdění. „Bylo nutné upozornit, že možnost jízdy na skútru s béčkem umožňuje zákon výhradně v České republice. V cizině jsou pravidla jiná, a platí to třeba i pro sousední Polsko. Takže tam na dovolenou nebo na nákupy se skútrem ne," upozornil Radim Hrubeš.

Skútr: je to smrtící zbraň

Bylo nutné přítomným vysvětlit, že pokud nikdy na skútru nejezdili, je rozhodně nezbytné volit zcela jiný styl jízdy, než třeba na kole.

Není bez zajímavosti, že žádná vyhláška ani zákon netlačí řidiče k tréninkovým jízdám na skútru, ani autoškoly nemají povinnost jízdě vyučovat. Přitom v rukách nezodpovědných jedinců se může skútr proměnit ve smrtící zbraň, protože dosahuje rychlosti až sto dvaceti kilometrů v hodině.

Správná technika jízdy na skútru je přitom poměrně složitá. „Člověk by si měl uvědomit, na čem jede. Není důležité, na čem jede, ale spíše jak jede. Rychle umí jezdit každý, ale chovat se v silničním provozu zodpovědně, to je umění," řekl Pavel Rakus, koordinátor BESIP pro Moravskoslezský kraj. Zdokonalovací kurz je podle mínění tohoto odborníka jen začátkem bezpečného ježdění na skútru.

Jízda na skútru prý není o točení řídítky, ale o náklonu, adhezi pneumatik, správném pohledu jezdce víc dopředu, ne těsně před motocykl. To je naprostý základ. Spolu s přílbou a nejlépe i s kombinézou.