Repliku vyrobila polská firma Polmat, ale významně se na ní podíleli také čeští odborníci. Krnovan Jaromír Foltýn v roce 2008 koordinoval restaurování opavské tramvaje. Když se na něj obrátili polští kolegové, aby jim pomohl při výrobě detailů těšínské tramvaje, nezaváhal ani chvíli.

Těšínská a opavská tramvaj jsou podobné

„Těšínská a opavská tramvaj mají společný rozchod kolejí: přesně metr. Zatímco u té opavské bylo k dispozici aspoň torzo, z těšínských tramvají se bohužel nedochovalo vůbec nic,“ porovnal tyto tramvajové projekty Jaromír Foltýn. Opavskou tramvaj vyráběla vagonka Studénka přibližně ve stejné době, kdy pražská vagonka Ringhoffer stavěla tramvaj pro Těšín. Konstrukčně mají hodně společného.

Fachmani z Vrbna a z Brantic

Hlavní autorkou těšínského projektu navrácení tramvaje je Renata Karpińska. Ta našla v archivech technické výkresy těšínské tramvaje, a všechny nadchla pro výrobu repliky.

U mostu Přátelství na polské straně Těšína zmizí chátrající budova celnice, vyroste nová a dominantou bude replika tramvaje.
Na místě bývalé celnice vyroste nová budova a replika těšínské tramvaje

„Samotnou tramvaj začala vyrábět firma Polmat vyrábět loni v polské Wroclavi. Vnitřní osvětlení tramvaje tvoří šest lamp, které mají speciální atypické baňky. Ty nám vyrobil Petr Slavkovský ve Vrbně pod Pradědem. Tento génius dokáže ze skla vyrobit úplně cokoliv. Kovotlačitel Jarda Dostál z Brantic je podobný případ. Ten nám vyrobil pro světla všelijaké ty rámečky a paraboly. A když potřebuješ historické šroubky, tak musíš do Krnova k panu Gavendovi. Tam ti seženou všechno,“ popsal Jaromír Foltýn jakou stopu v těšínské tramvaji zanechali čeští fachmani.

Rozdělení města způsobilo zánik tramvají

Nejkratší tramvajová linka fungovala v Těšíně v letech 1911 až 1921. Tehdy ještě šlo o jedno město v jednom státě. Město Těšín bylo rozdělené státní hranicí na českou a polskou část až v roce 1920 jako reakce na rozdělení sporného území Těšínska mezi nově vznikající Československo a Polsko. 

Unikátní tramvaj je dokončena a nechybí ani ty nejmenší detaily.
Unikátní tramvaj se vrátila do Opavy

Smyslem tramvajové dopravy bylo nabídnout železničním cestujícím odvoz z nádraží do centra Těšína. Po roce 1920 najednou tramvajové koleje na mostě přes řeku vedly přes československou a polskou celnici. Tramvaje zde musely zastavit, aby se pohraničníci pustili do prohlídky cestujících.

Kvůli napjatým vztahům mezi státy se kontrola netýkala pouze cestujících, ale také personálu tramvaje. Plynulost dopravy byla narušena. Rozdělení nejkratší trati na dva samostatné úseky nemělo smysl. Proto byl provoz těšínských tramvají po pouhých deseti letech provozu zastaven. Poslední vozy vyjely na trať 2. dubna 1921. Po zrušení nejmenší tramvajové sítě na území dnešního Česka skončily tramvaje v polské Lodži. Poslední zde jezdily ještě v roce 1959. Jednalo se o podobný typ tramvají jako v Opavě.