Uživatelská data jsou velmi cenná, někdy se říká, že cennější než ropa. Zločincům se proto útoky jednoduše vyplácejí. Časté je zejména „rybaření“ (v angl. phishing), jak se označuje snaha o získání cizích citlivých údajů.
Zpravidla jde o jména osob, hesla a čísla platebních karet. Může se zdát, že tato data nemají velkou hodnotu, jenže útočníci je sbírají po tisících a tvoří z nich databáze. Ty už mají na černém trhu obrovskou cenu.
Nejčastější je zasílání podvodných e-mailů a útoky se nevyhýbají ani firmám.
Drahoušku, zákazníku, pozor!
Situaci, kdy lidé pracují z domu, je pro pachatele výhodná, domácí počítače jsou totiž obvykle hůře zabezpečené. A útok už na první pohled ani není poznat, laik snadno naletí.
Před pár lety začínal útočný e-mail slovy „drahoušek zákazník“, dnes zločinci používají věrné logo a jméno pravého zaměstnance. Proto je-li email nezvyklý, prověřte jej předem, neklikejte na odkaz, neotevírejte přílohy.
Jako prevenci doporučuji kvalitní antivirový program, který ve většině případů hrozbu odrazí.