Vrbenští pacienti mohou zapomenout na to, že se budou vracet zpět z ošetření stejnou sanitkou.¨Nyní je vozí systémem veřejné dopravy sanity z krnovské nemocnice zřizované krajem a bruntálské nemocnice holdingu Agel. Ti si vyhrazují právo na převozy pacientů vracících se z ošetření vlastními sanitami, vrbenské vozy jezdí zpět prázdné.

Do Krnova to je šestatřicet, do Bruntálu pětadvacet, třicet do Rýmařova a do Jeseníku okolo třiceti kilometrů. Tam nejčastěji vrbenští saniťáci zraněné, nemocné nebo rodičky vozí. Ve Vrbně vypíše lékař převozní lístek pro transport pacienta k ošetření. Sanita jej odveze, ale zpátky jede obvykle prázdná.

„Většinou píší lékaři převozní lístek jednosměrně, na cestu do zdravotnických zařízení a na zpáteční cestu by měl dostat pacient další převozní lístek,“ vysvětlil systém převozních lístků Petr Riedl. V nemocnici doktoři pacientovi vypíší přepravní lístek pro vlastní sanitu, vrbenská sanitka jede zpět prázdná. Petr Riedl za vším vidí konkurenční boj, odporující pravidlům ekonomickým, ekologickým i morálním.

„Tytéž potíže máme v krnovské a bruntálské nemocnici. Je to takové nedobré nějaké celé,“ stěžoval si Riedl. Podle jeho slov se doktor má zajímat o to, aby pomáhal pacientům, a ne o to, která sanita pacienta kam poveze. „Za vším mohou být vnitřní nařízení vedení nemocnic, že doktor nesmí dát pacientovi převozní lístek pro jinou dopravu než vlastní,“ narazil na jádro pudla dopravce Riedl.

Přepravní firma Petra Riedla funguje ve spádové oblasti Vrbensko se zhruba patnácti tisíci lidmi od roku 1994. Má čtyři řidiče a dispečerku, která se stará o agendu dopravy. Majitel Petr Riedl je sám aktivním řidičem sanity. Rádi vozí pacienty i s doprovodem, který jinak na svezení nemá nárok. Pomáhají, jelikož vědí, jak těžko se lze do Vrbna dostat z Rýmařova, Krnova nebo jiných odlehlejších míst. Přitom není výjimkou, že pacient do nemocnice přijede zrána a ošetří jej až pozdě odpoledne.

Tehdy se nemá šanci vrátit domů. Vrbenští saniťáci jsou přichystáni své pacienty dopravit zpět do několika desítek minut.Celý problém je podle vrbenského dopravce o penězích a základní lidské slušnosti. „Kdyby si každý dělal svou práci, která mu náleží, svůj region, nenastal by žádný problém,“ zamyslel se Riedl. Dopravci jsou v regionu ve Vrbně, Rýmařově, Dvorcích a Městě Albrechticích a po dvou v Krnově a Bruntále. Když jsou vrbenští vytížení a pacientů je víc, než jsou schopny sanity odvézt, volají kvůli zajištění převozu pacientů konkurenci s volným vozem.

„Tak to vždy fungovalo, bylo to ideální. Nebyl problém. Tímto bojem, jelikož oni mají špitál a mají navrch, jak krnovská státní, tak bruntálská agelka, oni si usurpují právo na převoz pacientů,“ posteskl si Riedl. Nerad by kvůli neblahé situaci dopravní firmu po šestnácti letech ve městě zavřel a propustil spoluzaměstnance.

Z nemocnic, které jsme oslovili se žádostí o vysvětlení nastalé situace, se do data uzávěrky ozvala pouze mluvčí krnovské nemocnice Eva Kijonková. „Ano, pokusím se vám zajistit odpověď, ale prosím, abychom nebyli zatahováni do konkurenčního boje,“ přála si za nemocnici, jejímž zřizovatelem je Moravskoslezský kraj mluvčí, Kijonková. Podle mluvčí holdingu Agel, který provozuje i bruntálskou Podhorskou nemocnici záleží na praktickém lékaři, zda vystaví převozní lístek na oba směry.

„Pacienty ošetřené v našich nemocnicích skutečně převážíme vlastními sanitkami. Náš vozový park postupně rozšiřujeme tak, aby pacienti čekali na převoz co nejkratší dobu, a nevidíme na tom nic špatného. Mnohdy trvá vyšetření i několik hodin a další čekání na vrbenskou dopravní službu je pro pacienta o to nepříjemnější. Proto naopak ve vlastních sanitních vozech spatřujeme výhodu. Pokud praktický lékař vystaví obousměrný převozní lístek, převozu pacienta jiným dopravcem rozhodně nijak nebráníme,“ uvedla Hana Szotkowská, mluvčí holdingu Agel.