Nádraží Raclawice má stejnou koncepci jako nádraží v Třemešné. Cestující z Osoblažska by zde mohli přesednout třeba na rychlík směr Nisa nebo Katowice.

Stane se Osoblažka světovým unikátem?

„Pokud vím, existují pouze dvě mezistátní úzkokolejky. Jedna v Asii a druhá v Jižní Americe. Ty ale přepravují jen nákladní vagony. Pokud se podaří Osoblažku protáhnout do Polska, bude to jediná mezistátní úzkokolejka s osobní dopravou na světě. České i polské dráhy mají hustou síť železnic, ale jejich propojení je minimální. Osoblažka má šanci být nejen technickou raritou, ale také mezinárodní spojnicí dvou významných železničních sítí. Hrubé odhady nákladů jsou asi dva miliony euro,“ představil základní myšlenku Jaromír Foltýn, jednatel společnosti Slezské zemské dráhy, která na Osoblažce pořádá nostalgické parní jízdy.

V Raclawicích je po technické stránce vše připraveno pro parní lokomotivy z Osoblažky. Na nádraží je vodní jeřáb, zachovalé historické nádrže na vodu i depo se skladem uhlí.

Poláci ji donedávna neznali. Teď jde na dračku

Nápad propojit Raclawice s Osoblahou železnicí vzbudil velký ohlas také na polské straně. „V Raclawicích ještě nedávno nikdo nevěděl, že za humny mají atrakci v podobě Osoblažky. Dnes tam propagační materiály Osoblažska jdou na dračku a Poláci tvoří minimálně polovinu pasažérů prázdninových jízd parním vlakem. Máme měsíc na to, abychom si důkladně prošli terén kolem hranic a navrhli dvě až tři varianty, kudy vést železniční koridor úzkorozchodky,“ popsal situaci Foltýn.

Na nezájem turistů si Osoblažka nemůže stěžovat. Jen letos svezla přes deset tisíc výletníků. Více čtěte zde.

Na zelené louce bude potřeba vybudovat 1,5 kilometru úzkorozchodné tratě na české straně a 1,5 kilometru v Polsku. V Polsku by se Osoblažka měla napojit na zrušenou trať Hlubčice – Raclawice, která vlak přivede až na nádraží v Raclawicích. Tato trať má sice standardní rozchod, ale položením třetí kolejnice doprostřed by se z ní mohla stát univerzální trať, po které mohou jezdit úzkorochchodné vlaky i pro ty s běžným rozchodem kol. Toto řešení naráží na zajímavý právní problém, protože polské drážní předpisy s univerzální tratí se třemi kolejnicemi nepočítají a takzvanou kolejovou splétku vůbec neznají.

Prodají majitelé své pozemky na stavbu trati?

Až budou varianty trati připravené, začne jednání s majiteli pozemků. Jedná se o obecní, státní i soukromou půdu. „Vzhledem k tomu, že nemáme dost prostředků, abychom mohli při výkupech přesvědčovat velkorysými nabídkami, bude nutné vysvětlit majitelům pozemků prospěšnost železnice. Jsem optimista, protože v Polsku žijí stejně zapálení fanoušci železnice jako u nás. Poláci už udělali obrovský kus práce, když dokázali vyčistit zrušenou trať Raclawice – Hlubčice od náletových dřevin. Dnes by tudy s mírným rizikem opět mohl projet motoráček. Do čištění tratě se zapojila široká veřejnost, na brigádách se domlouvali třeba sousedé cestou z kostela, jen aby pomohli dobré věci,“ dodal Foltýn.

„Polští fanoušci železnice už myslí daleko dopředu a věří, že by po prodloužení Osoblažky mohlo následovat obnovení provozu na trati Raclawice – Hlubčice. Možná toto spojení otevře železniční dopravě nečekané možnosti,“ uzavírá Foltýn.