Vámi spravovaná agenda je rozsáhlá, mohl byste svou roli na ministerstvu čtenářům více přiblížit?
Na ministerstvu dopravy zodpovídám za oblast zahraničních vztahů s Evropskou unií a to především z pohledu naplnění evropských norem a koordinací problematiky sítí TEN-T, což je transevropská dopravní síť. Tato otázka je dnes mimořádně aktuální, protože před pár dny vydala Evropská komise návrh preferovaných a podporovaných dopravních cest pro období do roku 2050.
Nejsou to jenom dálniční tahy, jsou to i vodní cesty, letecké koridory a celkově letecká přeprava, železniční tratě a vše co s tím souvisí. Cílem je zabezpečit fungující dopravní spojení mezi významnými evropskými městy. Další část mé pracovní náplně se dotýká veškerých vesmírných aktivit.
Mohlo by se zdát, že Česká republika nehraje žádnou významnou roli ve světovém měřítku, ale není tomu tak. Za vlády premiéra Topolánka a poté premiéra Nečase získala Česká republika do Prahy sídlo Evropské agentury GSA (řídicí středisko pro kontrolu navigačního systému Galileo). Současně jsme již třetím rokem členy Evropské kosmické agentury a tato oblast je pro rozvoj konkurenceschopnosti České republiky velmi důležitá.
Při ministerstvu dopravy existuje koordinační rada, která veškeré tyto aktivity řídí a mám tu čest být jejím předsedou. Současně do této oblasti spadá i dopravní telematika, tedy veškeré inteligentní systémy řízení dopravy. Ano, máte pravdu, tato agenda je velmi rozsáhlá a zabírá množství času.
Podřídil do vaší sekce ministr dopravy i oddělení BESIP?
Ano, pět měsíců jsem za tuto agendu zodpovídal, nicméně v rámci organizačních změn byl BESIP přeřazen pod útvar státního tajemníka. V této oblasti působím i nadále, ale dnes již jen jako člen Meziresortní komise pro pozemní komunikace a bezpečnost silničního provozu. Stejně tak se dotýká bezpečnosti i již dříve zmiňovaná dopravní tematika.
První dvě družice globálního navigačního systému Galileo byly vyneseny na oběžnou dráhu Země. Co bylo smyslem vypuštění družice do kosmu?
Navigační systém Galileo je jediným civilním systémem a v tuto chvíli i nejpřesnějším systémem. To je dáno použitím zcela ojedinělých atomových hodin, které systém Galileo používá. Konečný stav bude 30 družic na oběžné dráze, v první fázi do roku 2014 by jich mělo být 18.
Oproti ostatním systémům jako je například americký systém GPS nebo ruský systém Glonass budou data použitelná v civilních aplikacích certifikována a proto je bude možno použít třeba pro navádění letadel na přistání, zabezpečení dopravních uzlů a těch možností jsou stovky.
Viděli jsme vás také v televizní soutěži Autoškola národa. Jakou roli jste v soutěži měl?
Zde byla má úloha velmi snadná, byl jsem členem poroty, která dohlížela na regulérnost a protože se jedná o zábavně výchovný pořad, má účast byla vyústěním předcházejících aktivit v bezpečnosti silničního provozu.
Změnil byste nějak stávající zákon o provozu na pozemních komunikacích, nebo vám přijdou jeho paragrafy jako dostatečné?
Myslím si, že problém není v zákoně, ale v tom, jestli lidé dodržují nejzákladnější pravidla pro bezpečné řízení. Těch pravidel je jenom několik a jsou to takové jednoduché záležitosti, jako že můžu předjíždět jen tam, kde vidím, jet takovou rychlostí, kdy jsem schopen bezpečně ovládat vozidlo a podobně. Žádný zákon není dokonalý a specielně tento zákon by se již měl ustálit a neměl by být stále dál novelizován.
Jste ještě stále členem Spolku pro obnovu venkova, a v jaké roli ve spolku působíte?
Ano jsem, ale v tuto chvíli pouze jenom jako člen. Časové vytížení mi dnes nedovoluje se příliš do dění spolku zapojovat.
Nezanedbáváte pro velké pracovní vytížení svou rodinu, své koníčky, a jakým zálibám se vlastně věnujete, když najdete volnější chvilku?
V rámci možností se snažím věnovat se jak své rodině, tak svým koníčkům. Přesto času je velmi málo a tak nevím, jestli se mi to vždy daří.