Diskuse je o to zajímavější, že naprostá většina bytové zástavby ve Vrbně je postavena „v kopečcích“ a jsou dny, kdy motorista zvažuje nasazení sněhových řetězů.

Odpůrci ošetřování povrchů silnic štěrkem namítají, že se po tání ocitají v oblacích prachu, který škodí zdraví dětí i starším a usedá na zaparkovaná vozidla. Příznivci štěrkování zase tvrdí, že je horší sůl, která ničí nejen obuv chodců, ale i karoserie vozidel a zatěžuje přírodu.

„K názoru jen vyhrnovat a nesolit ani nesypat inertním materiálem. Zajímalo by mne, jestli by byla všeobecná spokojenost, pokud bychom to skutečně zavedli v případě naprosté převahy požadavku obyvatel,“ vyjádřila se k anketě starostka Helena Kudelová.

Podle slov starostky jde o to, že kvůli prašnosti je rozhodně ošetření solným roztokem vhodnější. Na druhou stranu se najdou i negativní názory s ohledem na důsledky této „chemie“.

Radnice žádá o výjimku

Město Vrbno pod Pradědem chce zkusit znovu požádat Správu Chráněné krajinné oblasti Jeseníky, potažmo ministerstvo životního prostředí, o udělení výjimky pro solení.

„Jde o to, aby výjimka pro solení byla pro veškeré místní komunikace, nikoliv jen pro tři nebo čtyři ulice vedoucí do kopce,“ vysvětlila starostka Kudelová.

Při přechodu ze solených na nesolené komunikace vznikají velmi nepříjemné a zrádné úseky s množstvím polorozbředlého sněhu, který po zmrznutí vytváří tankodrom. Zároveň přenesení hroudy sněhu se solí například v blatníku auta na nesolenou komunikaci, na níž pak sněhová hrouda odpadává vytváří taktéž díry v tvrdém uježděném podkladu, posypaném drtí.

„Proto jsou také problémovými místy přechody povrchu mezi solenou krajskou silnicí, která je průtahem Vrbna pod Pradědem a navazujícími místními komunikacemi, kde je posyp,“ vysvětlila starostka. Taková místa vyžadují zvýšenou pozornost a nejsou pro pěší ani motoristy nejbezpečnější.

Mimo možné změny ve způsobu zimní údržby přišla skutečná změna ve vedení vrbenských Technických služeb, které pro město údržbu místních komunikací zajišťují. Dosavadního ředitele a jednatele Stanislava Kocourka, odcházejícího do důchodu, vystřídal k 1. dubnu Zdeněk Valenta, zastupitel a radní města a bývalý šéf skláren.