Od dubna do června hodlá pětatřicetiletý Miroslav Oros strávit na čtyři sta hodin nad zemí zavěšený na motorovém padákovém kluzáku. Létá po celé České republice jak mu dovolí počasí, a tam kde přistane, navštěvuje dětské domovy. Deníček se svými zážitky i aktuální fotografie zveřejňuje na webových stránkách www.xczech.cz.

Protože Oros je profesionální fotograf, jsou jeho pohledy z výšky i setkání s lidmi obzvlášť zajímavě zdokumentované. Kluzák se vzduchem pohybuje rychlostí kolem čtyřiceti kilometrů v hodině a spotřebuje přibližně tři litry paliva za hodinu.

Letěl nám nad hlavou

V úterý 19. dubna zaznamenal Oros do svého deníku také dopolední přelet po trase Šumperk, Rýmařov, Horní Benešov, Velké Heraltice a Opava s přistáním na letišti Slezského aeroklubu v Ostravě Zábřehu.

„Létání v dubnu je hodně o zimě. Ráno startujete z trávy pokryté jinovatkou, a než začne sluníčko trochu hřát, brodíte se vlhkou studenou mlhou, která zalézá až do morku kostí. Pro let ale byly ideální podmínky. Hladký vzduch bez nepříjemných turbulencí.

Nejkrásnější momenty přicházejí, když slunce začne skutečně hřát. Jeho paprsky pošimrají zkřehlý nos a tváře, a ohřejí tmavé části kombinézy, které šíří teplo do zbytku těla. Teplo ale musí být pro pilota i varováním.

Obzvlášť teď, na jaře, je nástup ostré termiky hodně dynamický. Když se to dobře odhadne, je dopolední let radost, stejně jako ten můj dnešní ze Šumperka přes Rýmařov, Horní Benešov do Opavy,“ poznamenal si k dopolednímu přeletu okresu Bruntál Miroslav Oros ve svém internetovém deníčku.

Míro leť!

Odpoledne přes Slezskou Ostravu pokračoval do Karviné, kde mu děti z dětského domova připravily překvapení. Na hřišti poskládaly vzkaz v podobě srdce a nápisu “Míro leť”, který byl čitelný jen z výšky.

„Projekt XCzech má dva hlavní cíle. Jeden je sportovní - překonání světového rekordu, který drží Benjamin Jordan z Kanady. Ten uletěl osm tisíc kilometrů. Druhou rovinou je přelet a podpora dětských domovů v České republice.

Máme v plánu přelet nad sto padesáti z nich. Ve vybraných domovech se uskuteční besedy, které mají dětem ukázat, že když má někdo svůj sen, chce ho splnit a hodně pro to udělá, tak to může dokázat,“ vysvětlil Zdeněk Ciboch z podpůrného týmu.

Musel zhubnout deset kilo

Miroslav Oros se na svůj rekord připravoval rok. „Začal jsem se připravovat spíš technicky, ale pak jsem zjistil, že to tak jednoduché nebude. Vzal jsem si trenéry, specialistu na výživu a zjistili jsme, že musím deset kilo zhubnout, nabrat svaly a posílit přesně ty svaly, které jsou třeba při dlouhém letu stále zatížené. Díky přípravě mě nic nebolí,“ zdůraznil Miroslav Oros, jak je důležitá fyzička pilota.

Krosna váží čtyřicet kilogramů, s takovou váhou je třeba celou dobu letu manipulovat. „Letím v různých podmínkách, asi šest hodin denně. Padák musím aktivně řídit. K tomu musím pořád hlídat vývoj počasí, sledovat, kde jsem a vnímat, jak mi je po fyzické stránce. Také si musím hlídat místa, kam by se dalo nebo naopak nedalo přistát. Je také třeba dodržovat předpisy, protože ne všude smím letět,“ dodal pilot, podle kterého se fyzická náročnost vyrovná té psychické.

Paraglidista letí podle profilu krajiny ve výšce 150 až 500 metrů. V těchto dubnových dnech tráví hodiny ošleháván větrem s teplotou kolem nuly. Proto se naučil cvičit i během letu. „Používám jogínskou techniku. Stačí několik minut cvičení, abych si zvýšil tepovou frekvenci a zahřál se,“ dodal odvážný vzduchoplavec.