Hornobenešovská škola se účastnila letos soutěže Machři roku jako jediná z našeho regionu. Výjezd organizačně připravila výchovná poradkyně Ingrid Řepková, zápolit vyjeli žáci Tomáš Orság a Aleš Legerský pod dozorem pedagoga Radka Kovaříka. Školu zároveň představili v Liberci pedagogové Ondřej Tunkl a Jiří Uhlík. Ředitel školy Richard Havlík se při této příležitosti účastnil kulatého stolu na téma učňovského školství.

Výprava vyrazila do Čech 15. září odpoledne, ubytovala se na vysokoškolské koleji ve Vesci. Kluci si prošli večerní Liberec, pedagogové měnili zkušenosti se svými kolegy z celé země. Ráno společně sbalili věci a vyrazili na liberecké náměstí, kde se vše odehrávalo. „Kromě truhlářské soutěže probíhala ještě soutěž malířů a instalatérů a lesníků, ukázky práce kovářů, sklářů, dřevorubců, prezentace firem a podobně,“ řekl Richard Havlík.

Čelu náměstí vévodilo velké pódium, na kterém probíhala prezentace firmy vyrábějící pily a dřevorubecká exhibice, která se všem velmi líbila. „Také stánek naší školy se líbil. Přišli i starší lidé, kteří se kdysi v Horním Benešově učili,“ uvedl Richard Havlík. Zaujaly i výrobky školy, malé děti si mohly vyzkoušet zatloukání hřebíků a obdržely sladkou odměnu. Po celou dobu běžel v počítači i prezentační film o škole jako reprezentantu našeho regionu.

V truhlářské soutěži se utkalo osmadvacet dvojic z různých škol, vyhodnocovaly se pouze první tři místa. Úkolem bylo zhotovení zásuvky, šuplíku s použitím různých druhů ozubů. „Naši hoši pod tíhou trémy, byli okukováni ze všech stran, hned při orýsování zazmatkovali a skončili tedy na čtvrtém až osmadvacátém místě,“ shrnul vystoupení Havlík. Důležité nebylo ale tentokrát zvítězit, ale zúčastnit se.

Ředitel školy se v průběhu dne zúčastnil kulatého stolu na téma odborného školství. Účastnili se místopředsedkyně senátu Alena Gajdůšková a předseda hospodářského výboru parlamentu a bývalý ministr Milan Urban, ministr školství se pro nemoc omluvil.

Přítomní konstatovali, že je třeba učňovské školství rozvíjet a podporovat, omezit přístup na maturitní obory žákům, kteří tam nemají co dělat i nutnost zavedení srovnávacích zkoušek na základních školách.