Pracovní skupina sociální prevence v Bruntále se zabývá problémy seniorů, postižených lidí, menšin, sociálně slabých a poměry v rodinách. Jednotliví členové skupiny dlouhodobě pracují na programech, které by měly problémové menšiny motivovat k aktivnímu životu.Skupina vznikla před dvěma roky. V dubnu se členové sešli také proto, aby ji začlenili do systému komunitního plánování v Bruntále.

„Vznik byl ale samotným komunitním plánem vybuzen. Pracovní skupiny vznikají na základě existence problémových cílových skupin v Bruntále,“ řekl při setkání Miroslav Hájek, vedoucí odboru sociálních služeb města Bruntál. Jak uvedl, sociální patologie může stihnout děti, mládež, dospělé i seniory.
Podle koordinátorky sociální prevence na bruntálském městském úřadě Šárky Šmatelkové je nejdůležitější prevence, předcházení problémům.

„Nedávno proběhnuvší supervize procesu plánování sociálních služeb byla hodnocena jako důkladná. Snahou je vznik užšího propojení skupiny s ostatními skupinami komunitního plánování,“ uvedl Miroslav Hájek. V komisích komunitního plánování sociálních služeb města zasedají pedagogové, preventisté, policisté, strážníci, státní zástupci, soudci i jiní odborníci.

Systém by měl fungovat na bázi monitorování negativních jevů, jejich vyhodnocení a snahou o jejich nápravu. „Lidé, kteří se do těchto skupin ve městě zapojili, mají vytvořit manuál, který by popisoval důvody setkávání, způsoby řešení problémů a shrnoval cíle skupiny,“ vysvětlil vedoucí Hájek. Dodal, že to pak poslouží městským radním k lepší orientaci v problematice Bruntálu a může je vybudit k podpoře navrhovaných řešení.

„Při vytváření manuálu jsme mysleli na ty, kteří se stanou nově členy pracovních skupin, kteří ještě nejsou srozumění s tím, co komplán je a jak pracují jednotlivé skupiny,“ informovala koordinátorka komunitního plánování sociálních služeb bruntálské radnice Renata Rychlíková. Komisi navštívily pracovnice Centra podpory inkluzivního vzdělávání z Opavy.

„Koncept inkluze zní takto: každé dítě má unikátní charakteristiku, zájmy, možnosti a vzdělávací potřeby. Pokud má právo na vzdělávání vůbec něco znamenat, musí existovat vzdělávací systémy, které berou tyto charakteristiky a potřeby v úvahu,“ prohlásila pracovnice opavského centra Lucie Stanjurová.