První model elektrokola zkoušeli a testovali pracovníci pošty ve Městě Albrechticích, společně s dalšími poštami, již loni. Jejich zkušenosti a reference měly být vodítkem pro ředitelství pošt, až se bude rozhodovat o hromadném nákupu elektrokol a jejich zavedení do systému doručování. „Loňský test na zapůjčených elektrokolech měl ukázat, nakolik se tímto způsobem zjednoduší a zefektivní práce doručovatelů.

Od nich samotných vzápětí přišel požadavek na vyzkoušení elektrotříkolek, které se ale v praxi příliš neosvědčily. Po zveřejnění záměru České pošty vybrat dodavatele většího množství elektrokol se sešlo plno nabídek na kola v různém vybavení a v různých cenách. Protože je paleta nabídky opravdu široká, v současné době testujeme po celé republice deset modelů kol od deseti firem,“ řekl tiskový mluvčí České pošty Ivo Mravinac, co předcházelo předání kol albrechtickým listonošům.

Testy jsou brány jako přípravný krok pro vyhlášení výběrového řízení. Kromě cenové nabídky účastníků bude totiž Česká pošta posuzovat také vhodnost daného typu kol do terénu a také musí stanovit požadavky na dovybavení elektrokol. „Uzávěrku výběrového řízení předpokládáme ke konci května, v druhé polovině roku pak začneme kola nakupovat - a vybavovat jimi vybraná místa v republice,“ prozradil dále Ivo Mravinac.

Doručovatelé severní Moravy a Slezska testují kola od osmi výrobců

Na severní Moravě a ve Slezsku testují poštovní doručovatelé patnáct kol osmi výrobců. Kromě Města Albrechtic je možno kola vidět také ve Frenštátě pod Radhoštěm, Lipníku nad Bečvou, Štěpánově u Olomouce, Lutíně, Petrovicích u Karviné, Vratimově, Frýdku-Místku, Litovli, Libině, Ostravě a Jablunkově.

Kolo italské firmy budou albrechtické doručovatelky testovat dva měsíce. „Kolo může jet rychlostí až dvacet pět kilometrů v hodině. Při plně nabité baterii a v závislosti na zátěži ujede čtyřicet až šedesát kilometrů,“ prozradil základní parametry kola Pavol Ligas, zástupce firmy BJ Consulting and services, výhradního dovozce kol Frisbee. Kolo i tentokrát testuje především Šárka Křištofová, která zkoušela elektrokolo také loni, a proto nejlépe posoudí rozdíly mezi těmito typy. K testu se však dostanou všechny doručovatelky, které v závěrečném hodnocení shrnou své názory na vhodnost kola pro svou práci.

Denně jsem na kolenejela přes dvacet kilometrů

„Denně jsem na obyčejném kole najezdila kolem 23 kilometrů. Je to nejdelší trasa tady u nás. Doufám, že s elektrokolem to zvládnu rychleji. Moc se na testovací jízdy těším,“ řekla doručovatelka z Města Albrechtice Šárka Krištofová. „Zkoušeli jsme elektrokolem nahradit rozvoz zásilek autem, což by určitě pomohlo životnímu prostředí. Fungovalo to, ale zásadní problém je počasí. V dešti a v zimě je auto nenahraditelné. Potřebovali bychom mít k dispozici obě varianty a podle potřeby si vybírat,“ dodala listonoška.

Pavol Ligas, zástupce firmy, která kolo do Albrechtic dnes dodala, upozorňuje, že tento typ elektrokola byl navržen v úzké spolupráci s italskými poštovními doručovateli. „Při vývoji byly použity jejich připomínky a je přizpůsobeno přímo této profesi. Zatím jej používá italská a slovenská pošta,“ řekl Ligas s tím, že kolo ujede po osmi hodinách nabíjení v obyčejné zásuvce až 60 kilometrů.

Dnes používají čeští pošťáci při doručování asi 900 jízdních kol. Až polovina z nich by v budoucnu měla jezdit v elektrifikované verzi. Pošta je chce uplatnit především v místech se členitějším terénem, aby odlehčila doručovatelům šlapání do kopce.