Rada města Krnova se v minulých dnech seznámila s projektem mostu, kterým chce gmina Branice (což je polská obdoba našeho okresu) po šedesáti letech znovu propojit Krnov a polskou obci Bližčice (Blisczyce). Původní most Krnov – Bližčice byl zničen v závěru druhé světové války. V radě převážil názor, že polský projektant zvolil velmi nešťastné technické řešení, když se snažil vyhovět požadavku Povodí Odry a zajistit pod mostem průtok dimenzovaný na velkou vodu.

„Problém řešil tak, že na českém břehu nechal velké převýšení. Tento výškový stupeň by bylo nutné při cestě od Bližčické ulice překonat nájezdem či schodky, ale takové stavbě brání na českém břehu pravidla stanovená Povodím Odry i ochranné pásmo železnice. Je potřeba nejdřív přepracovat sporné body projektu, a hledat jiné technické řešení. Je nám líto, že se realizace zpozdí, protože pro polské partnery je to velmi důležitý projekt, ale rada nemohla jednat jinak. Poláci už dokonce mají připravený vojenský most, který lze transportovat a usadit na místě ve velmi krátkém čase. Bohužel to vypadá, že nejdřív se k problematice vrátíme na podzim,“ uvedla krnovská starostka Renata Ramazanová.

Most ocení hlavně občané malé obce Bližčice (600 obyvatel), kteří by rádi využívali výhod Schengenského prostoru a chodili do Krnova (přes 25 tisíc obyvatel) za nákupy i za zábavou, sportem a službami. Dnes musí do Krnova cestovat dlouhou objížďkou přes krnovský nebo úvalenský most.

O prospěšnosti takového mostu se letos opakovaně přesvědčili také krnovští hasiči, kteří jako první dostali hlášení o požáru lesa a loňské trávy na polském břehu u Bližčic. Projekt mostu z Krnova do Bližčic vznikl v době, kdy ještě nebylo zřejmé, zda se Česko a Polsko stanou součástí Schengenského prostoru. Tak se stalo, že Ministerstvo životního prostředí ČR posuzovalo zastaralý projekt, který popisuje most jako malý hraniční přechod pro osobní auta, pěší a cyklisty s provozem pouze přes den.

Projekt nového mostu předpokládal, že bude lidem sloužit jen od 6 hodin ráno do 22 hodin. Na české traně bude most ležet asi 250 metrů nad čističkou odpadních vod. Na polské straně bude nutné přestavět asi 175 metrů protipovodňové hráze, po ní bude vedena cesta z Bližčic k mostu. Náklady Krnova se odhadují na pouhých 600 tisíc korun, protože most navazuje na již existující komunikace, česká strana tak celkem zaplatí asi čtyři miliony korun. Polská strana má rozpočet zhruba 30 milionů korun.