Železniční trať v Úvalně byla zprovozněna v roce 1872. Stavěla ji známá firma bratří Kleinů ze Sobotína. Samotná budova úvalenské zastávky byla u trati přistavena až o tři roky později. Na podzim 1891 získalo Úvalno nákladní zastávku, u které byla i celní pobočka Krnova.

Na odstavné koleji pro nákladní vagony se pracovalo každý podzim, když se v Úvalně nakládala cukrovka od zemědělců z polských Branic. Ta pak směřovala po železnici do palhaneckého cukrovaru. V Úvalně byla i váha, kde se řepa vážila.

Nástupiště úvalenského nádraží v roce 1960. Železničáři museli mít na lokomotivě pěticípou hvězdu. Na náraznících jsou praporky a přání zdaru Spartakiádě. Dámy cestující s míči jsou pravděpodobně cvičenky.Zdroj: Archiv Ladislava MartikánaNástupiště úvalenského nádraží v roce 1960. Železničáři museli mít na lokomotivě pěticípou hvězdu. Na náraznících jsou praporky a přání zdaru Spartakiádě. Dámy cestující s míči jsou pravděpodobně cvičenky.Autor: Archiv Ladislava Martikána

Před třemi lety prošla trať Krnov – Opava celkovou revitalizací. V Úvalně bylo vybudováno nové nástupiště. Původní historická nádražní budova začala upadat poté, co byla v Úvalně zrušena pokladna s výdejnou jízdenek. Již celá léta nesloužila svému účelu, a tak ji obec odkoupila od Správy železniční dopravní cesty (SŽDC). Zatím je stále zchátralá a na generální opravu teprve čeká.

Parní jízdy mezi Krnovem a Opavou skončily někdy v polovině sedmdesátých let, Čas od času se zde parní vlaky objeví při nostalgických jízdách. Zpravidla k nějakému výročí dráhy.

Naposledy to bylo loni 28. září, když přes Úvalno nejen projížděl, ale také tam zastavoval historický vlak, aby si cestující zavzpomínali na dobu, kdy ve vagonech byly dřevěné sedačky. Tato akce provázela oslavy 120 let osoblažské úzkokolejky.

Ladislav Martikán