První etapa letošního, v pořadí již třiatřicátého ročníku Rallye Dakar, vedla z Victorie do Cordoby. Šéf CDT a pilot nákladní Tatry se soutěžním číslem 509 Marek Spáčil dokončil se svou posádkou etapu na šestém místě. Druhá posádka v Tatře s číslem 525 s jezdcem Martinem Kolomým dojela až na konci startovního pole kvůli defektu. A také kvůli následnému vyjetí mimo trať. Nejlépe z Čechů dojela Lopraisova posádka, a to na krásném druhém místě mezi prvním Chabirovem a třetím Chaginem.

Tatru Marka Spáčila stihly potíže v podobě ztráty výkonu na motoru, které ho provázely po celých 222 kilometrů rychlostní zkoušky. Mechanici CDT se v bivaku pustili do kontroly palivového systému, na vině mohl být ucpaný filtr. Filtr mohla ucpat nekvalitní argentinská nafta. „Někteří závodníci se rozhodli závodit naplno hned od prvních kilometrů a výsledkem bylo několik nehod. Pro nás se nic moc nemění. Chceme dál jet to svoje, a pokud to půjde, tak budeme postupně zrychlovat,“ slíbil po etapě Marek Spáčil.

Druhý pilot Marka Spáčila David Vršecký byl z průběhu první etapy nadšený: „Přesně takhle jsem si představoval Dakar, takže za sebe mohu říci, že jsem zatím spokojený.“ Méně radosti v etapě čekalo Tatru posádky Martina Kolomého. Po šedesáti pěti kilometrech v zatáčce vozu praskla pneumatika. Tatra vyletěla mimo trať a málem se při tom převrátila. „Takové věci se prostě stávají, bohužel to přišlo v nevhodném okamžiku,“ sdělil Martin Kolomý. Udržet Tatru na silnici se ukázalo jako nadlidský výkon.

„Každopádně jsme teprve na začátku, tak si alespoň v následující etapě zapředjíždíme,“ těšil se na další závodění Kolomý. I on si stěžoval na nižší výkon motoru Tatry. Mechanici dělali v pondělí 3. ledna vše pro to, aby Tatrám motory více rozpohybovali.

I motorkář Veselý bojuje

Jan Veselý na Yamaze s číslem 68 dojel v etapě devětašedesátý. Za vším bylo krátkodobé překročení nejvyšší povolené rychlosti o 15 až 43 kilometrů v hodině. Jedním úsekem se sníženou rychlostí jel Veselý i vloni rychleji než vítr a hrozila mu za to i letos penalizace. Komisaři ho potrestali nakonec dvaadvaceti trestnými minutami a sto padesáti eury.

Kategorie kamionů po první etapě rallye:

Pořadí -posádka - vůz - čas - ztráta
1. 500 CHAGIN, SAVOSTIN (RUS), SHAYSULTANOV (RUS) KAMAZ 2:44:22 0:00:00
2. 504 LOPRAIS (CZE), HOLÁŇ (CZE), KALINA (CZE) TATRA 2:49:03 0:04:41
3. 502 KABIROV (RUS), BELYAEV (RUS), MOKEEV (RUS) KAMAZ 2:50:14 0:05:52
6. 509 SPÁČIL (CZE), VODRHÁNEK (CZE), VRŠECKÝ (CZE) TATRA 2:57:40 0:13:18
47. 525 KOLOMÝ (CZE), LAMAČ (CZE), KILIÁN (CZE) TATRA 4:02:43 1:18:21