Úzkorozchodné parní lokomotivy Slezských zemských drah každoročně přilákají na Osoblažsko tisíce českých i zahraničních turistů. Je smutné, když projíždí kolem uzavřených, zanedbaných a částečně i havarijních nádražních budov.

JAK SE ŽILO NA NÁDRAŽÍCH

Obce kolem úzkokolejky spojily své síly a vytvořily společný projekt, jak vrátit celou Osoblažku do časů první republiky, aby zážitek cestujících víc odpovídal éře parních vlaků. Starosta Slezských Rudoltic Mojmír Pargač přiznává, že v jeho případě jde o srdeční záležitost.

„Od počátku padesátých let bydleli můj dědeček s babičkou přímo na rudoltickém nádraží. V dětství jsem paradoxně strávil víc času u prarodičů na nádraží Slezské Rudoltice než doma,“ zavzpomínal Pargač na dávné časy, kdy všechna nádraží ještě měla v oknech muškáty a kolem nich se sušilo prádlo, pěstovalo ovoce a zalévaly záhony.

Pro Mojmíra Pargače nebylo těžké přemluvit starosty sousedních obcí a Slezské zemské dráhy, aby se společně pokusili koupit a opravit pět historických nádražních budov.

ZÁMĚR PODPORUJE I KRAJ

Podle mluvčího Správy železniční dopravní cesty SŽDC Marka Illiaše jsou tyto nádražní budovy považovány za nepotřebný drážní majetek, takže žádost o prodej byla posouzena kladně. Prodej nádraží kolem Osoblažky teď už musí projít jen schválením vlády.

„Doufám, že v tomto stadiu už bude prodej a převod nádraží na naše sdružení obcí pouhá formalita, takže už připravujeme projekty. Při letošním zahájení sezony parních jízd se na Osoblažku přijel podívat také hejtman a jeho náměstek pro turistický ruch Jan Krkoška.

Oba mě ujistili, že si uvědomují význam Osoblažky pro turistický ruch, takže na úrovni kraje náš záměr určitě podpoří,“ doplnil starosta Pargač.

Nádraží a zastávky Osoblažky
kilometry název puvodní název
0 Třemešná ve Slezsku Röwersdorf
4,6 Liptaň Grossliebenthal
7,6 Dívčí Hrad Maidelberg
8,7 Horní Povelice Oberpaulowitz
10,2 Amalín Amalienfeld
11,8 Slezské Rudoltice Rosswald
14,5 Koberno Kawarn
15,1 Dubský Mlýn - Ostrá Hora (zruš. r. 1972) Eichmühle
16,8 Bohušov Füllstein
20,2 Osoblaha Hotzenplotz

PRVOREPUBLIKOVÁ ESTETIKA

Jak to udělat, aby se nádražní budovy vrátily do doby před sto lety? To navrhl ve své studii Dalibor Rebroš, který se specializuje na projekty historických objektů.

„Jeho studie doporučuje na nádražích zachování všech původních prvků a doplnění toho, co odpovídá charakteru dané doby. Jsou to třeba tabulková okna, kazetové dveře, pískovcové sokly nebo břidlicové střechy“, doplnil starosta Pargač.

Obce při plánování budoucího využití musely řešit i takové rarity, že zastávka Dívčí Hrad leží mimo katastr obce Dívčí Hrad, nebo že Koberno je sice místní částí Slezských Rudoltic, ale železniční zastávka Koberno leží v Bohušově.

NAŠLI PARTNERY V POLSKU

A jak to bude s financováním? Obce počítají, že pořizovací cena všech pěti nádraží bude 1,5 milionu. To lze ufinancovat z pěti obecních rozpočtů a možná obcím na nákup přispěje i kraj. Náklady na rekonstrukci se odhadují na 25 milionů. S dalšími výdaji na stavební dozor, vybavení interiérů a kooordinátory se celková cena může blížit ke 30 milionům.

„Asi 60 kilometrů od nás v Kuźni Raciborskiej mají polští fanoušci historických železnic asi sedmikilometrovou trať s celoročním provozem. Připravujeme společný mezinárodní projekt, se kterým se budeme ucházet o dotace.

Je založený na tom, že my budeme přesvědčovat výletníky na Osoblažce, ať se vydají za železničními zážitky také do Polska a naopak,“ uzavřel starosta Pargač s tím, že nádraží by po rekonstrukci měla sloužit jako železniční a regionální muzea, infocentra, půjčovny kol a podobně.

Osoblažská úzkokolejka v číslechDélka trati: 20,218 km
Rozchod kolejí: 760 mm
Největší sklon: 27,3‰ (u Třemešné)
Nejprudší zatáčka: oblouk s poloměrem 75 m, povolená rychlost do 20 km/hod.
Počet oblouků: 102
Nejvýš položené nádraží: nadmořská výška 391 m n. m. (Třemešná ve Sl.)
Nejníže položené nádraží: 220 m n. m. (Osoblaha)
Zahájení provozu: 14.12.1898
Generální oprava trati: 1985 – 1988
Nejvyšší povolená rychlost: 40 km/hod
zdroj: osoblazsko.com

Nerentabilní úzkokolejce už třikrát hrozil zánik

Osoblažská úzkokolejka byla od počátku považována za milou technickou raritu, ale její provoz byl často ztrátový. Po druhé světové válce se už třikrát vážně hovořilo o možnosti zrušení úzkokolejné trati z důvodu nerentabilnosti.

Poprvé to bylo koncem 50. let, když dosluhovaly parní lokomotivy a bylo nutné investovat do obnovy vozového parku. Podruhé to bylo v 70. letech, kdy úzkokolejky vyšly z módy a rušily se například tratě Ružomberok – Korytnica a Frýdlant v Čechách – Heřmanice.

Potřetí to bylo v roce 1985, kdy byla nutná velká investice kvůli špatnému stavu železničního svršku. Naštěstí se vždy našly důvody pro udržení provozu. V letech 1986–88 proběhla generální oprava celé trati. „Osoblažka“ dostala nový svršek s nezvykle mohutnými kolejnicemi na úzkorozchodku.

Díky tomu ale tato úzkokolejka má vystaráno až do dnešních dnů a navíc dostala nezaměnitelnou podobu.

Provozovatelé dopravy>> Pravidelný provoz: České dráhy s motorovými lokomotivami řady 705.9., které na Osoblažce jezdí od roku 1958.
>> Sezonní historické jízdy: Slezské zemské dráhy vypravují od roku 2004 každé léto turistické vlaky vedené parními lokomotivami Rešica a Malý Štokr, nebo historickou motorovou lokomotivou Faur.
>> Nákladní doprava: Byla na trati zrušena 31. května 1997. Dnes už se žádná nákladní přeprava neprovozuje.

Na zámek Linhartovy se vydali příznivci Porsche Classic Clubu prohlédnout si sbírku autíček, která je zde vystavena. Nablýskaná auta Porsche nechali zaparkovaná před zámkem.
OBRAZEM: Před zámkem Linhartovy obdivovali krásu automobilů Porsche
Dobrovolní hasiči v Holčovicích Spáleném uspořádali v sobotu 5. srpna slavnost, při které jim kněz požehnal prapor. Slavili 140 let od založení první hasičské jednotky ve své obci.
Hasiči ve Spáleném světili svůj prapor