Jablko týdně, to je podle Evropské komise a ministerstva zemědělství recept na zdravou výživu školáků. Přesně takovou porci ovoce totiž od dubna dostává téměř půl milionu dětí na 1. stupni zdarma. Evropská komise na tento rok vyčlenila 73 milionů korun, český stát dodá dalších dvacet. Do konce září to dělalo zhruba 40 korun na žáka a měsíc, od září už jen 15,80 koruny. A firmy se bouří.

„Akce není promyšlená, dotace dostáváme bez daně z přidané hodnoty, takže musíme dodavatelům doplácet ze svého,“ říká ekonom zlínské velkoobchodní firmy Wastex Petr Bartoš. Nenaplňuje se ani vedlejší záměr, totiž podpora místních zemědělců. „Jablka se snažíme brát od okolních pěstitelů, ale oblíbené mandarinky, banány, broskve nebo meruňky máme ze zahraničí,“ přiznává Bartoš. Podle něj jde o administrativně náročnou a nerentabilní zakázku.

Přesto i letos Wastex patří mezi 24 vybraných firem, které vybralo ministerstvo školství jako dodavatele. „Museli jsme do toho jít, protože zásobujeme školní jídelny a lehce bychom tak mohli přijít o zákazníky. Wastex dodává ovoce zdarma 75 školám na Zlínsku.

Distributor do konce týdne

Do projektu se chce opětovně přihlásit i ZŠ Miroslava Tyrše v České Lípě. Musí si ale pospíšit. Žádost o dodávku ovoce musí být odeslána do konce tohoto týdne. Pro školy je důležité, aby si vybraly distributora na míru. Způsob rozvozu je totiž odlišný. Například firma Laktea, která dovážela ovoce do českolipské školy, předávala zboží fyzicky každé pondělí.

„Byla to jablka, pomeranče, ale třeba i okurka,“ říká zástupkyně ředitele Lubomíra Hejnová. „Pokud to má dlouhodobě ovlivnit dětský jídelníček, jistě by bylo lepší, kdyby ovoce žáci dostávali denně,“ myslí si Hejnová. S tím souhlasí i její kolegyně ze ZŠ Mezi Školami v Praze 13 Marta Šefčíková.

„V minulém školním roce děti měly nárok na jedenáct porcí, což k vylepšení stravovacích návyků určitě nevede,“ popisuje. Její škole dodává zboží opavská firma COME - automaty, která ve škole provozuje i mlékomaty. Přes mléčné kredity se žáci dostávají také k ovoci. Projekt má i další úskalí. Firma totiž hrušky, meruňky nebo rajčata v kelímku umísťuje v automatu a je zcela na žácích, kdy si kredit vyčerpají.

„Ne všichni si ovoce vybírají, takže se v automatu po dvou dnech kazí. My ho reklamujeme nebo vyhazujeme, ne-vybrané roznášíme do tříd, ale o to není moc zájem,“ posteskla si Šefčíková. Podle ní je určitě jednodušší, když firma přiveze zboží, jež se rovnou rozdá dětem. „Jenže u nás to nejde. Jsme velká škola a nechtěli jsme zatěžovat učitele,“ uzavírá Šefčíková. Petra Kubínková z firmy COME – automaty uvedla, že ovoce vyměňují, pokud se na něm vyskytne vada, což ale nesouvisí s jeho kazivostí.