Právě na Kolomého a Spáčila vedení Czech Dakar Teamu nejvíce spoléhá. V páté etapě se startem v Copiapu a cílem v Antofagastě dlouhé šest set sedmdesát kilometrů předjel Kolomý Spáčila a obě posádky soutěžních Tater obsadily třinácté a sedmnácté pořadí. V páté etapě se měnilo i pořadí na špici, posádku Rusa Chagina, pětinásobného vítěze celé rallye, předjel tým dalšího Rusa Kabirova.

Celkově je po páté etapě posádka Spáčil, Smolka, Janáček ze zelené Tatry s číslem 510 na šestnáctém místě, Kolomý, Kilián a Kotál jedou na osmadvacáté pozici. Bohužel rozhodčí Kolomého penalizovali třemi trestnými hodinami. Ty si paradoxně vysloužil za pomoc, již poskytnul vozu Toyota pilota Jiřího Janečka, jemuž hrozilo vyloučení ze závodu.

Z terénu odtáhnul jeho poškozený vůz do cíle.Také patří do stáje Czech Dakar Teamu, a tak kamionisté raději hrdě přijali za svého kolegu penalizaci a pomohli. „Po této noci máme ještě větší odhodlání bojovat dál. Včera jsme byli nejlepší česká posádka a dnes jsme vzadu. Tohle je Dakar,“ zhodnotil čtvrtou etapu rallye Jiří Janeček. Po páté etapě konstatoval, že ve středu pro něj nebyla jízda zase až tak složitá jako spíše dlouhá a pomalá. Všude prach a zase samý prach.

„Naši kluci jedou a výtečně, daří se jim. Ještě ale nejsou ani v půli závodu. Domnívám se, že postupem času kvůli mimořádně náročným podmínkám závodu odpadne většina lidí i techniky,“ řekl Deníku dřívější účastník Rallye Dakar a senátor za Bruntálsko a část Opavska Jiří Žák. S bruntálskými posádkami hovořil telefonicky ve středu 6. ledna po druhé hodině ranní a zjistil, že potíže na trati měla i posádka novinářského vozu.

„Standa Berkovec mi řekl, že problémy mělo i jejich auto, uvařili v poušti Atakama jeho motor,“ uvedl Jiří Žák. Každopádně poukazovali bruntálští a čeští účastníci na skutečně obří náročnost závodu. „Všude spousta pouštního prachu, s kamiony se nedá na úzké trati pořádně předjíždět, stát se může cokoliv,“ doplnil kamionový závodník Žák.