Pro náročný provoz je nutné nejen nadšení fanoušků, ale také krajské dotace. V těchto dnech Slezské zemské dráhy bilancují úspěšnou sezonu 2017 a radují se z návštěvnického rekordu přes 5500 cestujících.

A současně připravují sezonu 2018, která bude jubilejní.

„Nový návštěvnický rekord se nám podařilo překonat během Svatomartinské jízdy, která již tradičně patří k nejoblíbenějším akcím,“ informoval o rekordu Pavel Schreier ze Slezských zemských drah a připojil další zajímavosti.

„Trend stoupající návštěvnosti je u nás pravidelný. Během léta roku 2014 jsme ve vlaku přivítali poprvé návštěvníka s číslem pět tisíc. V roce 2016 návštěvnost dosáhla téměř na číslo 5300 a v loňském roce se podařilo zájem o náš parní vlak ještě zvýšit a dosáhnout čísla 5520 výletníků,“ popsal pozvolný růst návštěvnosti Schreier.

Osoblažská úzkokolejka slouží cestujícím už sto dvacet let

Osoblažská úzkokolejka byla postavena v roce 1898, tedy před 120 lety. Je specifická tím, že se klikatí i v relativně rovinatých úsecích.
Proč má na dvaceti kilometrech celkem 102 oblouků?

Legenda říká, že byla spoustou zatáček uměle prodloužena, protože podle pravidel tehdejšího Rakouska-Uherska se mohly stavět pouze tratě nad dvacet kilometrů a kratší byly považovány za nerentabilní.

Nejspíš ale jde pouze o železničářskou pověst pro turisty, protože téhož roku byla nedaleko postavena trať Ondrášov – Dvorce, která měla pouhých jedenáct kilometrů, byla opravdu nerentabilní a po krátkém provozu brzy zase zanikla.

Pravým důvodem stovky oblouků nejspíš byla snaha inženýrů trať co nejvíce přimknout k terénu. K takovému řešení je úzkokolejka mnohem vhodnější než trať s běžným rozchodem.

Na trati z Třemešné ve Slezsku do Osoblahy byl provoz slavnostně zahájen 14. prosince 1898.

Zajímavé je, že úplně první pravidelný vlak projel úzkokolejkou už ve 3.50 hodin ráno a nikdo kolem toho žádnou slávu neorganizoval. Slavnostního přivítání se dočkal až další spoj, který přijel z Třemešné do Osoblahy v 11.30 hodin.

Na nádraží ho už vyhlížela místní honorace, duchovenstvo, zástupci úřadů a i ředitelství C. a k. státní dráhy, které Osoblažku vlastnily a provozovaly. Někteří z hostů neskrývali názor, že úzkokolejka je sice přijatelný kompromis, ale Osoblažsko by si spíš zasloužilo normální železnici.

Během bojů na konci druhé světové války vyvázla trať bez poškození, zato okolní obce byly v troskách a také lokomotivy byly zničené. Provoz na Osoblažce se podařilo obnovit až díky motorovým vozům a lokomotivám z úzkokolejek u Jindřichova Hradce a Frýdlantu v Čechách.

V roce 1948 sem byly z kopřivnické Tatry dodány nové motorové vozy. Po deseti letech byly v ČKD vyrobeny motorové lokomotivy, které jezdí na Osoblažce dodnes.

Parní provoz zde skončil v listopadu 1960. Nákladní doprava byla zrušena v květnu 1997. Parní vlak se na trať vrátil až téměř po čtyřiceti letech. Byla to jen jednorázová jízda s půjčenou lokomotivou u příležitosti oslav sta let trati.

Pravidelné parní jízdy se na Osoblažku vrátily až v listopadu roku 2004, kdy lokomotiva Rešica dovezla gurmány na Martinské hody do Bohušova.

Výročí první jízdy oslaví Osoblažsko festivalem

V roce 2018 fanoušci osoblažské úzkokolejky nabídnou návštěvníkům několik akcí, které je přenesou do starých časů. Chtějí zde oslavit sto let od vzniku Československa a 120 let od vypravení prvního vlaku z Třemešné do Osoblahy.

Organizátoři slibují velký festival, jaký na Osoblažsku nikdo nepamatuje.

„První republiku budeme prezentovat například v rámci akce Fajné léto. Vnášet do vlaku prvorepublikovou atmosféru ale chceme během celého roku. Navazujeme tak na aktivitu CzechTourismu, který pro rok 2018 určil jako klíčové téma právě první republiku,“ popsal Pavel Schreier ze Slezských zemských drah nosná témata nadcházející sezony.

Vrcholem sezony 2018 budou dvoudenní zářijové oslavy 120 let osoblažské úzkokolejky.

„Tuto akci chceme pojmout jako dvoudenní festival plný zábavy s vůní parních lokomotiv, který Osoblažsko nezažilo téměř šedesát let. Nebude to ovšem jen úzkokolejka, ale do programu se zapojí i obce podél Osoblažky a další aktéři,“ slibuje nadcházející oslavy Schreier.

Návštěvníci letos nepřijdou ani o tradiční akce jako Jízda s loupežníkem Hotzenplotzem nebo Strašidelný vlak. „Sezona zde začne 8. května,“ uvedl David Chovančík, předseda Klubu přátel osoblažské úzkokolejky, který zajišťuje tematické vlaky a marketing.

„Tematické vlaky připravujeme ve spolupráci s obcemi na Osoblažsku. Například Strašidelný vlak veze návštěvníky do strašidelného zámku ve Slezských Rudolticích a Svatomartinský vlak na Svatomartinské hody do Bohušova. Starostové i místní jsou na úzkokolejku hrdí a vycházejí nám vstříc,“ dodal Chovančík s tím, že kromě podpory na lokální úrovni je důležitá i spolupráce s krajem, který železnici zapojuje do svých projektů jako Technotrasa.

Nově kraj chystá projekt k výročí 100 let Československa.