„Právě dnes volali z plicního z Bruntálu, že mají pacienta z Vrbna, a proto zavolali nám, což mi přijde logické,“ řekla v úterý 24. ledna Eva Kopřivová, jednatelka vrbenské dopravní zdravotní služby Hori. Tak by to mělo podle jednatelky fungovat.

Pacienti mají ze zákona o veřejném zdravotním pojištění právo na výběr vybrané dopravní služby, vždy tomu ale tak není. Záleží na tom, u které zdravotní pojišťovny je pacient pojištěn. Nastávají však situace, kdy v nemocnicích v okolních městech rozhodnou o převozu pacienta domů bez možnosti výběru.

„Přijde nám nelogické, a zároveň neekonomické a neekologické, že sem jede pro někoho prázdná sanitka z Bruntálu, Krnova nebo Ostravy, odveze pacienta tam, a zase se s ním po ošetření vrátí. Jsou to zbytečné dvě cesty, místo jedné,“ uvedla Kopřivová.

Trápení pro pacienty

Její slova potvrzují i vrbenští pacienti, kteří se s potížemi potýkají dnes a denně. Dobré zkušenosti nemá žena z Vrbna pod Pradědem, starající se o velmi těžce nemocného muže, která si ale z obavy z problémů se zdravotníky nepřála být jmenována: bude nemocnici a jejich personál ještě mnohokrát potřebovat.

Vrbenská sanita by jejího manžela přepravila do Ostravy na ozařování ráda, nota bene když je jeden z řidičů sousedem rodiny, ale ve Fakultní nemocnici v Ostravě jim vypsali sanitu vlastní. „Nevím, proč tomu tak je, my chtěli jet se službou Hori,“ uvedla žena. Soused vezl nemocného souseda i nedávno na vyšetření do Prahy, pacient neměl na dopravu nárok, tak ho zavezl vlastním vozem, ve vlastním volnu, rodina platila palivo. I když pacient nemohl ani chodit.

„Ve čtvrtek 19. ledna jsem objednala manželovi dopravce Hori, o den později ráno jsem službu odvolávala, protože mi volal, že je průšvih, že musí jet ostravskou sanitou, jinak mu prý nedají převozní lístek a tím ztratí nárok na sanitku. Na chemoterapii má přitom jezdit dvakrát týdně,“ popsala situaci žena.

Rodina volala i na pobočku své zdravotní pojišťovny do Opavy, kde jim pracovnice sdělila, že se situací se nedá nic dělat, že to tak prostě je. „Je to šílené, co se dnes děje. Na vyšetření v Ostravě jsme čekali půl roku, to čekání je hrozné. Tolik jsme ztratili nervů a všeho, namísto toho, aby byl pacient v klidu, tak je silně vystresovaný. Když nemáte známosti, ani peníze, nikdo vás dnes nikam nevezme,“ lamentovala žena.

Podobnou zkušenost má s bruntálskou nemocnicí sousedka ženy, která tvrdí, že jí tam odmítl zdravotník vypsat lístek pro zpáteční dopravu, a namísto toho nabídl sanitu vlastní společnosti. Vrbenská sanitní služba si stěžuje na nevytíženost svých sanitních vozů, když obvodní lékaři píší jednosměrný příkaz k jízdě. Cesty se tak prodražují

Jednatelka vrbenské dopravní zdravotní služby Eva Kopřivová si na nedostatek práce nemůže stěžovat, obává se pouze vytíženosti svých sanitek. foto: Deník/Karel Janeček

Co na to nemocnice?

Na problém reagovala mluvčí krnovské nemocnice Eva Kijonková: „V krnovské nemocnici je pacientům standardně nabízen odvoz sanitou nemocnice, protože je to zpravidla nejdostupnější způsob přepravy. Pokud by ale pacient byl dohodnut s jinou službou, například s Hori z Vrbna pod Pradědem, nebo by si ji z nějakých důvodů přál použít, pak budeme přání pacienta jednoznačně respektovat,“ neviděla problém Kijonková.

Mluvčí Kijonková dále prohlásila, že situace, kdy se podaří, aby sanita jela obě cesty s pacienty ze stejného a do stejného místa, nebo měla možnost čekat i několik hodin na pacienta, kterého přivezla, je spíše výjimečná. Navíc vyšetření v nemocnici může skončit i hospitalizací. Pak by tam vůz stál zcela zbytečně, když může v dané době posloužit jinému nemocnému člověku. V obdobném duchu byla i reakce mluvčí bruntálské a rýmařovské nemocnice.

„Pacienty, ošetřené v našich nemocnicích, skutečně převážíme vlastními sanitkami. Náš vozový park postupně rozšiřujeme, tak, aby pacienti čekali na převoz co nejkratší dobu a nevidíme na tom nic špatného. Mnohdy trvá vyšetření i několik hodin a další čekání na vrbenskou dopravní službu je pro pacienta o to nepříjemnější. Proto naopak ve vlastních sanitních vozech spatřujeme výhodu. Pokud praktický lékař vystaví obousměrný převozní lístek, převozu pacienta jiným dopravcem rozhodně nijak nebráníme,“ uvedla Hana Szotkowská, mluvčí skupiny AGEL, provozující Podhorskou nemocnici.

Jednatelka vrbenské dopravní služby Kopřivová naopak tvrdí, že už nastala situace, kdy se u jednoho z místních pacientů sjely naráz dvě sanity. „Jedna byla naše, druhá krnovská. V čem byla chyba? Krnov si objednal sanitu svou, obvodní lékař objednal sanitu naši,“ vzpomínala Kopřivová.

Situace může podle jednatelky v nejhorším vyústit v propuštění jednoho ze čtyř řidičů vrbenské dopravní zdravotní služby, nedejbůh k jejímu celkovému krachu. „Bijeme se doslova o každý převoz, abychom přežili,“ dodala jednatelka. S podobnými potížemi se potýkají i bruntálská, a rýmařovská soukromá dopravní služba.

Prý je to všechno důsledek strachu pacientů bránit své zákonné nároky.