VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Osoblažka vznikla před 110. lety, oslavy výročí byly velkorysé

Osoblažsko - Železniční trati od Krnova přes Třemešnou až do Osoblahy byly v sobotu 21. června lemovány kameramany a fotografy, kteří chtěli zachytit jízdu historických vlaků, které provázely stejně archaické autobusy.

23.6.2008
SDÍLEJ:

Za velkého zájmu cestujících si v sobotu 21. června úzkorozchodná dráha vedoucí z Třemešné do Osoblahy připomněla 110 let od svého založení.Foto: DENÍK/Fidel Kuba

Oslavy 110. let od vybudování známé úzkokolejky do Osoblahy byly opravdu velkorysé. Na nádražích v Krnově, Třeměšné i v Osoblaze se kolem pozoruhodných exponátů na kolejích shromáždili nejen experti na historii železniční dopravy, ale hlavně rodiče s dětmi a výletníci, kteří si chtěli užít jízdu romantickou krajinou s parní lokomotivou.

Mezi návštěvníky Dne dráhy byla často slyšet také polština a němčina, protože věhlas Osoblažky už dávno přesáhl hranice regionu. U takové události samozřejmě nemohla chybět ani kapela Wagon, která upozorňuje na svůj kladný vztah k železnici už svým názvem. Country evergreeny si s Wagonem zahrál a zazpíval také bývalý tajemník městského úřadu Jiří Vodička, který je původní profesí železničář a výborně hraje na kytaru.

Obce podél trati Osoblažky se snažily připravit různé atrakce, které osloví železniční turisty natolik, aby se sem vraceli. V Osoblaze probíhal hasičský den spojený s řadou atrakcí a značný zájem byl také o zámek ve Slezských Rudolticích, kterému udělalo v celostátním měřítku reklamu ministerstvo zdravotnictví svým podivným pokusem o privatizaci. Stánky nabízely kromě občerstvení také suvenýry a literaturu s železniční tematikou a přítomní železniční experti podávali zájemcům výklad o historii Osoblažky.

„Nejčastěji zazněla otázka, proč při stavbě této trati byl zvolen úzký rozchod 760 mm. Odpověď nalézáme v historických pramenech - hlavním argumentem byly nízké náklady na stavbu trati. U úzkorozchodné trati byla jednodušší stavba železničního svršku a nižší náklady na stavbu propustí a mostů, nabízela se možnost použít oblouky o menších poloměrech. Ve srovnání s náklady na stavbu trati o normálním rozchodu byly náklady na úzkokolejku asi 30 - 40 %. Nevýhoda úzkorozchodné trati byla nižší rychlost, nižší přepravní kapacity a zpravidla i delší doba přepravy,“ vysvětluje železničář na penzi Jan Dokládal.

Trať na Osoblažsko navrhoval už v roce 1870 baron Klein, který argumentoval hlavně potřebou přepravy zemědělských produktů. Cestu k její realizaci otevřelo až v roce 1896 přijetí zákona o drahách nižšího řádu, který zmocňoval vládu stavět místní dráhy. Práce na 20,218 kilometru dlouhé Osoblažce započaly na jaře 1898. Kromě samotné úzkorozchodky došlo k rozšíření zastávky Třemešná na stanici. Rozšířena byla jak výpravní budova, tak i kolejiště.

Zvláštností Osoblažky jsou oblouky o malých poloměrech. Naprostou raritou je oblouk na širé trati o poloměru 75 metrů, což je nejprudší železniční zatáčka v České republice. Dalším rekordem Osoblažky je například nejkratší manipulační kolej.

Autor: František Kuba

23.6.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Olympijský festival u Ostravar Arény, neděle 18. února 2018 v Ostravě. Primátor Ostravy Tomáš Macura navštívil stánek Deníku
47

Olympijský festival v Ostravě by měla navštívit Eva Samková

Rychlobruslařka Karolína Erbanová.

Další medaile! Bronz pro Erbanovou, vybojovala ho ve sprintu na 500 metrů

Výhra ve skupině! Češi si poradili i se Švýcary

/FOTOGALERIE/ Ani ve třetím olympijském zápase nenašli hokejisté České republiky přemožitele a po úspěších nad Koreou a Kanadou v neděli ráno našeho času porazili Švýcarsko 4:1. Tím si zajistili vítězství ve skupině a přímý postup do čtvrtfinále.

Pozor na podvodníky

Triky podvodníků jsou různé. Krnovští senioři se s nimi seznámili na besedě s policistkou.

Sportovci tleskají Ledecké. Američanka chce znát její DNA

Skvělá, senzační, báječná. Jen samá superlativa se snáší na adresu české zlaté medailistky Ester Ledecké. Přečtěte si, jakým zůsobem jí skládají hold slavní čeští i světoví sportovci.

AKTUALIZOVÁNO

Olympijský festival v Ostravě: Zóna Deníku jede o víkendu na plné obrátky

Olympijský festival v Ostravar Aréně pokračuje dalším dnem a Deník je samozřejmě u toho. Zóna Deníku jede o víkendu opět naplno a nabízí spoustu lákadel pro všechny návštěvníky.  

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT