VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Osoblažka vznikla před 110. lety, oslavy výročí byly velkorysé

Osoblažsko - Železniční trati od Krnova přes Třemešnou až do Osoblahy byly v sobotu 21. června lemovány kameramany a fotografy, kteří chtěli zachytit jízdu historických vlaků, které provázely stejně archaické autobusy.

23.6.2008
SDÍLEJ:

Za velkého zájmu cestujících si v sobotu 21. června úzkorozchodná dráha vedoucí z Třemešné do Osoblahy připomněla 110 let od svého založení.Foto: DENÍK/Fidel Kuba

Oslavy 110. let od vybudování známé úzkokolejky do Osoblahy byly opravdu velkorysé. Na nádražích v Krnově, Třeměšné i v Osoblaze se kolem pozoruhodných exponátů na kolejích shromáždili nejen experti na historii železniční dopravy, ale hlavně rodiče s dětmi a výletníci, kteří si chtěli užít jízdu romantickou krajinou s parní lokomotivou.

Mezi návštěvníky Dne dráhy byla často slyšet také polština a němčina, protože věhlas Osoblažky už dávno přesáhl hranice regionu. U takové události samozřejmě nemohla chybět ani kapela Wagon, která upozorňuje na svůj kladný vztah k železnici už svým názvem. Country evergreeny si s Wagonem zahrál a zazpíval také bývalý tajemník městského úřadu Jiří Vodička, který je původní profesí železničář a výborně hraje na kytaru.

Obce podél trati Osoblažky se snažily připravit různé atrakce, které osloví železniční turisty natolik, aby se sem vraceli. V Osoblaze probíhal hasičský den spojený s řadou atrakcí a značný zájem byl také o zámek ve Slezských Rudolticích, kterému udělalo v celostátním měřítku reklamu ministerstvo zdravotnictví svým podivným pokusem o privatizaci. Stánky nabízely kromě občerstvení také suvenýry a literaturu s železniční tematikou a přítomní železniční experti podávali zájemcům výklad o historii Osoblažky.

„Nejčastěji zazněla otázka, proč při stavbě této trati byl zvolen úzký rozchod 760 mm. Odpověď nalézáme v historických pramenech - hlavním argumentem byly nízké náklady na stavbu trati. U úzkorozchodné trati byla jednodušší stavba železničního svršku a nižší náklady na stavbu propustí a mostů, nabízela se možnost použít oblouky o menších poloměrech. Ve srovnání s náklady na stavbu trati o normálním rozchodu byly náklady na úzkokolejku asi 30 - 40 %. Nevýhoda úzkorozchodné trati byla nižší rychlost, nižší přepravní kapacity a zpravidla i delší doba přepravy,“ vysvětluje železničář na penzi Jan Dokládal.

Trať na Osoblažsko navrhoval už v roce 1870 baron Klein, který argumentoval hlavně potřebou přepravy zemědělských produktů. Cestu k její realizaci otevřelo až v roce 1896 přijetí zákona o drahách nižšího řádu, který zmocňoval vládu stavět místní dráhy. Práce na 20,218 kilometru dlouhé Osoblažce započaly na jaře 1898. Kromě samotné úzkorozchodky došlo k rozšíření zastávky Třemešná na stanici. Rozšířena byla jak výpravní budova, tak i kolejiště.

Zvláštností Osoblažky jsou oblouky o malých poloměrech. Naprostou raritou je oblouk na širé trati o poloměru 75 metrů, což je nejprudší železniční zatáčka v České republice. Dalším rekordem Osoblažky je například nejkratší manipulační kolej.

Autor: František Kuba

23.6.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Česko zpívá koledy. Ilustrační foto z loňského ročníku.

Setkání u vánočního stromu v Bruntále provází jarmark

Rýmařov. Ilustrační foto.

Vzniká databáze fotografií Rýmařovska

Na Cvilíně obnovují historické stezky a instalují lavičky

Technické služby Krnov na Cvilíně renovují původní štětové cesty a probíhá zde i obnova stezek, které zde vybudovali už sudetští Němci.

David Galvas: Hokej mi chyběl, Krnov je mi sympatický

/ROZHOVOR/ Letošní sezonu odstartoval obránce David Galvas v barvách druholigového Slezanu Opava. V říjnu se rozhodl svou bohatou kariéru pověsit na hřebík a ze dne na den se stal trenérem.

POZNÁMKA FIDELA KUBY: Čestný člověk

Když jsem na základce chodil do čtvrté třídy, rozmohl se nám v družině takový nešvar.

Tento týden představíme prvňáčky ze ZŠ Školní, Bruntál

Spolu se začátkem nového školního roku odstartoval ojedinělý projekt Deníku, který má ambice stát se stejně oblíbeným a úspěšným, jako jsou například Miminka - pravidelné série fotografií novorozeňat z českých porodnic.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT