VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Osoblažka je nákladná, ale zrušení jí zatím nehrozí

Osoblažsko – Mezi milovníky železniční nostalgie před časem vyvolal zděšení seznam jedenácti místních železničních tratí, které by měly být zrušeny. Objevila se na něm také unikátní úzkokolejka do Osoblahy, která dlouhodobě patří k nejztrátovějším v celé síti Českých drah.

21.3.2011
SDÍLEJ:

Úzkokolejka OsoblažkaFoto: DENÍK/Fidel Kuba

Loňská sněhová kalamita na Osoblažce upozornila na problém, že Správě železniční dopravní cesty navíc chybí potřebné vybavení na údržbu této trati. Úzkorozchodný sněhový pluh a podobné stroje sice mají soukromé jindřichohradecké úzkokolejky, ale jejich doprava do Třemešné neúměrně prodražuje už beztak extrémně nákladný provoz Osoblažky.

Na druhou stranu si České dráhy i krajský úřad moc dobře uvědomují, že Osoblažka je technický unikát a hlavní podmínka rozvíjení turistického ruchu na Osoblažsku.

Současný stav rekordně ztrátového provozu je sice z dlouhodobého hlediska neudržitelný, ale narozdíl od většiny ostatních tratí ze seznamu není v případě Osoblažky rušení jediným východiskem. Protože na Osoblažce kromě Českých drah jezdí také Slezské zemské dráhy se svým historickým vláčkem, nabízí se zde provoz v jiném režimu nebo úplná privatizace trati. Správa drah se převodu Osoblažky na jiného vlastníka rozhodně nebrání.

Existuje iniciativa Sdružení obcí Osoblažska, která se už podrobně zabývá tím, za jakých okolností by ve spolupráci se zástupci Slezské zemské dráhy dokázala převzít trať z Třemešné do Osoblahy a zajišťovat její provoz.

Také kraj už deklaroval, že má zájem provoz na Osoblažce zachovat, vždyť už v minulosti úzkokolejku podporoval dotacemi i prezentací na svých stránkách. Představuje zde úzkokolejku z roku 1898 jako technickou památku, která patří k hlavním turistickým atrakcím kraje. „Máme dlouhodobou smlouvu s Českými Drahami o provozování této trati. Ztrátu z provozu bude kraj hradit z rozpočtu," vysvětlila mluvčí Moravskoslezského kraje Šárka Vlčková.

Hlavní vlna rušení železnic už v Česku proběhla ve třicátých a sedmdesátých letech. Z jedenácti železnic, které se objevily na seznamu jako adepti na zrušení, se kromě Osoblažky zájemci o privatizaci nebo jinou formu provozu objevili v dalších třech případech.

Autor: František Kuba

21.3.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Nastal čas vánoční je název výstavy betlémů ze sbírek Slezského zemského muzea v opavském Domě umění. Dominantou je vyřezávaný dřevěný betlém Josefa Heinze pocházející z první poloviny 19. století.
20

K symbolům Vánoc patří i betlémy. Kde všude v kraji je najdete?

Lyžování - ilustrační snímek

Lyžaře v Karlově potěší nová sjezdovka pro začátečníky

Deník nám fandí: Jiskra Rýmařov přípravka, U11, dorost a staří páni

Redakce bude zveřejňovat od pondělka 13. listopadu v tištěné verzi Deníku každý týden skupinové fotografie fotbalových týmů. Každé pondělí tak představíme konkrétní klub a jeho dospělé i mládežnické hráče. Bude přitom úplně jedno, jakou ligu hrají - zda třeba kraj či okres.

Koupaliště dostanou novou podobu

S rekonstrukcí toho krnovského by se mělo začít v nejbližších dnech, ve Vítkově už běží zkušební provoz.

Bruntálští minikáristé mají za sebou úspěšnou sezonu

Letošní minikárová sezona je minulosti a v dobrém na ni budou vzpomínat i minikáristé z Bruntálu.

Hledá se ukradená motorka

Motorka za téměr 120 tisíc korun zmizela z garáže v Horním Městě.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT