Kromě Soni Ehlerové mohou zájemci v rámci MDŽD chatovat s dalšími deseti astronomkami a astrofyzičkami. Mezi 15. a 19. hodinou proběhne setkání na dálku na internetové adrese asu.cas.cz/chat-s-astronomkou. Česky se zájemci domluví jen se Soňou Ehlerovou, Marií Karjalainen, Petrou Sukovou, Janou Kašparovou, Martinou Pavelkovou a Brankicu Kubátovou ze Srbska.

Zbývající vědkyně z USA, Ruska, Estonska, Španělska a Argentiny pocvičí vaši schopnost konverzovat v angličtině. Všechny budou připraveny odpovídat zájemcům nejen na dotazy o své vědecké specializaci, ale třeba o svých koníčcích a přínosu žen vědě.

Ke koníčkům Soni Ehlerové patří hra na hrdiny Dungeons & Dragons nebo Dračí doupě. V roce 2019 pomáhala jako členka Mezinárodní astronomické unie popularizovat akci Pojmenuj exoplanetu. V rámci této akce dostaly všechny země šanci pojmenovat hvězdný systém, tedy hvězdu i planetu, která kolem ní obíhá.

Na Českou republiku připadla exoplaneta objevená deset let před tím v souhvězdí Rysa. Původní označení bylo X0-5b. Ehlerová doporučila zájemcům inspirovat se dílem spisovatele J. R. R. Tolkiena, ale na webu www.pojmenujexoplanetu.cz nebyla nouze ani o návrhy jako Vyšehrad, Krkonoše, Čtyřlístek, Vltavín, Šemík, Sněžka, Fifinka nebo Granát. Nakonec své návrhy poslalo 4500 lidí. Jaké jméno by se vám líbilo pro horkou plynnou planetu o něco větší než Jupiter? Pojmenování má přísná pravidla, takže organizátoři většinu návrhů vyřadili. Pravidlům odpovídalo jen 250 návrhů.

„Protože pojmenujeme celý systém – tedy hvězdu i její exoplanetu – bude pojmenování mít svá pravidla. Například musí umožňovat logické pojmenování další planety v případě, že by vědci objevili u dané hvězdy další, dosud neznámou planetu,“ uvedla k pravidlům Soňa Ehlerová jako odborná pracovnice Astronomického ústavu Akademie věd ČR a zástupkyně Mezinárodní astronomické unie v oblasti popularizace.Komise musela vyřadit například nápady na pojmenování po osobnostech, které zemřely v posledních 100 letech, jako byl Masaryk či Havel.

Vyřadila také ty, které považovala za nevhodné, třeba Smažený sýr nebo Okurkový salát. Neuspěl ani navrhovaný Cimrman, protože Járacimrman se už jmenuje jedna z planetek Sluneční soustavy, kterou v roce 1996 objevil český astronom Zdeněk Moravec. Právě pojmenování planety Cimrman bylo obsahem pětiny všech návrhů. Akademie Věd ČR oznámila, že při hlasování veřejnosti zvítězil název exoplanety Makropulos. Hvězda XO-5b v souhvězdí Rysa, kterou Makropulos obíhá, ponese jméno Absolutno.