K dopravě měl Jaroslav Kala vždycky blízko. Jako celoživotní železničář a milovník železnice, i jako stávající krajský zastupitel a předseda dopravního výboru.
„Nyní se mohu z pozice své funkce více soustředit na problémy, které sužují motoristy v bruntálském okresu. Říkávám, že štěstí přeje připraveným, takže jsem se hned po nástupu seznámil se systémem a stavem projektové dokumentace k rekonstrukcím a opravám," řekl Jaroslav Kala, který do loňských podzimních komunálních voleb pracoval jako místostarosta města Rýmařov.
Vše je o penězích
Od 15. května nový vedoucí bruntálského střediska Správy silnic Moravskoslezského kraje nahlédl do stavu silnic, mostů, propustků i jiných silničních staveb okresu detailněji. Seznámil se s jednotlivými cestmistrovstvími: v Bruntále, Krnově, Rýmařově i Jindřichově.
„Je důležité využít veškeré možnosti, jak do okresu dostat peníze na renovace silničních staveb. Ať už z kraje, státu či Evropské unie. Na tom záleží v podstatě všechno," uvedl Jaroslav Kala.
Podle slov vedoucího by měli obyvatelé okresu rozlišovat mezi silnicemi prvních, druhých a třetích tříd. První třídy doznávají oprav pod taktovkou Ředitelství silnic a dálnic. Druhé a i třetí třídy mají na starosti krajští silničáři.
„V zimě samozřejmě udržujeme na smlouvu také silnice první třídy, na kterých během roku provádíme na objednávku pouze menší opravy. Druhé a třetí třídy máme na starosti my, ale jak opakuji, vše je o penězích," sdělil Kala.
Silničáři kvůli letošním letním vedrům často vstávali do práce dříve, aby mohli na silnicích rozpálených ostrým sluníčkem vůbec pracovat. Vedoucí Kala považuje za prioritu střediska Správy silnic Bruntál obnovení vozového parku všech čtyř cestmistrovství. Například v Bruntále letos přibude nový sypač. Aby měli pracovníci odpovídající pracovní podmínky a především provozní náklady podniku byly v normě.
Příprava na zimu
Už v létě myslí silničáři na úpravu vozovek v zimním období, například zajistit dostatek posypové soli. Je nutné dát do pořádku techniku, provést testy její způsobilosti, zásobit se dobře únavovými náhradními díly. Pokud nasněží, měly by být muži v reflexních vestách dobře připraveni.
Někdy je však sněhu tolik, že jej ze všech silnic najednou nejsou schopni silničáři odklidit za několik krátkých minut.
„Bohužel, nejsme kouzelníci. Žijeme v Jeseníkách, měli bychom si prostě zvyknout, že u nás prostě nasněží a silnice se stávají hůře sjízdnými. Chlapi dělají, co mohou, včetně přesčasů, aby motoristům vyhověli. Věřím tomu, že budou v tomto trendu i nadále pokračovat," dodal vedoucí bruntálských silničářů Jaroslav Kala.