„To jsem ještě žil na jižní Moravě. Kameny mi ležely v hlavě, takže jsem začal sjíždět dvacet let Krušné Hory, Krkonoše a teď dvacet let propátrávám Jeseníky," řekl ke svým začátkům Oldřich Balán.

V horách sbírá kameny, horniny, které vybrušuje – ač je naprostý amatér - k naprosté dokonalosti. Začínal základním broušením kamenů, postupně se vypracovával. Dnes již vybrušuje kameny do nejrůznějších tvarů.

„Nejvíce mne zaujalo plastické vybrušování, se kterým mne seznámil Zdeněk Haken v Turnově, který bohužel již není mezi živými," pokračoval ve vyprávění ve svém útulném ateliéru Oldřich Balán.

Jak tvrdí, nejde jen o to najít kámen a obrousit hrany. Výsledkem jeho uměleckého postupu je rytina, často s motivy lidských tváří. „K takovému účelu slouží maximálně dobrá super hornina, kvalitní neporézní materiál. Třeba broušení fasetovaných kamenů do prstýnku či broží příliš neuznávám," uvedl brusič kamenů Balán.

Jelikož prý dnes existuje více než dost imitací, je třeba rozpoznat pravý kámen. „To lze rozeznat až po důkladném studiu odborné literatury o mineralogii. A zároveň prohlížením kamenů a jejich struktury," vysvětlil Balán.

Pravé kameny vydá jen sama příroda, ostatní jsou vyrobené synteticky. „Nejvíce jsem pyšný na pyramidu, kterou jsem vybrousil z akvamarínu, má přes sto karátů. To byl poměrně dost unikátní kousek, velký kousek. Měl dokonce i vrostlici bílého živce nazývaného albit, což byl ten nejlepší důkaz o jeho pravosti," sdělil Balán.

Kameny jsou pro něj smyslem života, stejně jako malování, ale i sochařina a historie. „To je celý můj život," vyznal se Balán.

Oldřich Balán> absolvoval hornickou průmyslovku
> pracoval v dole, na stavbách v Praze (například Barrandovský most), pak dvacet let v bruntálské kotelně podniku HMZ
> tvoří šperky z drahých kamenů, maluje obrazy, tvoří sochy ze dřeva i z kamene
> vystavoval na mnoha místech kraje i v zahraničí
> inspiraci má především v přírodě, žije a tvoří v Bruntále, ateliér měl v Andělské Hoře
> motto: tvrdý život, tvrdé kameny, tvrdá hudba (zdroj: Trapper)