Je připomínkou hrdinství, vlastenectví a obětavosti. Z legionářů se stal základ naší první armády. Československé legie byly nejen v Rusku, ale i ve Francii a Itálii. Koncem první světové války měly jednotky československých zahraničních vojsk celkem přes sto tisíc dobrovolníků.
Zájemci mohou v legiovlaku také zjistit, zda jejich příbuzný v legiích sloužil. Potomkem legionářů je i starosta Bruntálu Petr Rys. „Jedním z legionářů byl i můj praděd Josef. Za druhé světové války se pak zapojil i do odboje," zavzpomínal Petr Rys.
Za svůj odpor vůči okupantům ale zaplatil životem, byl uvězněn a v září 1942 i popraven. Legiovlak se skládá z dvanácti zrekonstruovaných vagonů, které představují vojenský ešalon. Těmito vlaky se desetitisíce československých legionářů přepravovaly v letech 1918–1920 napříč Ruskem po Transsibiřské magistrále.
Návštěvníci si mohou udělat představu, jaký byl život v těchto vlacích, které tehdy vojákům nahrazovaly kasárna. Legiovlak se skládá z vozů polní pošty, kamínky vyhřívaného vozu zvaného těpluška, zdravotního, filmového, štábního, obrněného, prodejního, krejčovského, kovářského, ubytovacího a dvou plošinových vozů.
Ve všech vozech je věrná rekonstrukce vybavení, legionáři v dobových stejnokrojích, ale také originální exponáty a několik stovek fotografií na panelech mapujících historii československých legií.