Před pár dny do Krnova dorazila zpráva, že stát začne stavět obchvat už příští rok. Krnovští zastupitelé napříč politickým spektrem tuto investici vítají. Při hlasování vyjádřilo podporu obchvatu 23 zastupitelů z řad koalice i opozice.

Zastupitelé mají jasno, občané ne

Zatímco zastupitelé mají ve věcech obchvatu jasno, mnozí krnovští občané už zapomněli, která varianta nakonec byla schválena k realizaci, nebo si neuvědomují mezinárodní kontext této dopravní stavby.

Ti, kteří se pokoušeli na internetu dohledat vizualizace jednotlivých úseků obchvatu nebo se zajímali o jeho dopady na životní prostředí, byli nepříjemně překvapeni, jak je obtížné tyto informace získat.

„Některé dokumenty jsou jen pro účastníky řízení, jiné jsou na radnici k nahlédnutí v papírové podobě, ale na internetu je nenajdete. Dohledal jsem jen vizualizace Povodí Odry z míst, kde obchvat současně plní funkci protipovodňové hráze," komentoval dostupnost informací odborník na regionální rozvoj Michael Cestr, který své poznatky o obchvatu shrnul přednáškou ve spolkovém domě U kina Mír.

Přednáškový sál se zaplnil do posledního místa.

Zastánci a odpůrci

Cestrovu přednášku o obchvatu uspořádala Strana zelených, která sice tuto stavbu považuje za zbytečnou, ale v tomto pokročilém stadiu příprav ji nehodlá aktivně blokovat. Do spolkového domu pozvali odpůrce i zastánce obchvatu. Role hlavního obhájce obchvatu se ujal Martin Dostál ze Sdružení pro výstavbu komunikace I/11-I/57.

„Trasa obchvatu se několikrát měnila, takže lidem různé varianty splývají. Divili se, že vede kolem koupaliště, nemocnice, vodárny, rodinných domů nebo rekreačním územím na soutoku Opavy a Opavice," uvedl moderátor Tomáš Hradil ze Strany zelených.

„Kdyby město a stát jako investor lépe komunikovali s veřejností, třeba by se lidé tolik nebáli kontaminace krnovského prameniště. U dopravních staveb za dvě miliardy je dnes běžné, že investor zveřejní nejen vizualizace důležitých úseků, ale i názorné video, jak bude vypadat průjezd každého metru.

To, že v případě obchvatu Krnova takové materiály nezveřejňují, je podezřelé," doplnil Tomáš Hradil, který je současně krnovským zastupitelem.

Mezinárodní souvislosti

Michael Cestr nad mapou Česka a Polska názorně ukázal, že obchvat Krnova je pouhým zlomkem rozsáhlého mezinárodního projektu na kvalitní silniční propojení Ostravska s velkými městy v Polsku.

Martin Dostál doplnil, že plánovaný komplex dopravních investic se týká nejen osmnácti měst a obcí, které zastupuje jeho sdružení, ale má evropský význam. Souvisí s tím modernizace a elektrifikace trati Olomouc - Krnov - Opava, stejně jako nadnárodní silniční tah Opole, Krnov, Opava, Ostrava, Třinec a Žilina.

„Na ty velké stavby jako jsou obchvat Krnova a Opavy navážou další úpravy, například narovnání nebezpečných linhartovských zatáček nebo nebezpečných úseků na úrovni Pitárné Damašek. Úvalno už má chodníky a bezpečnostní prvky. Další investice se týkají Brumovic, Skrochovic a Holasovic.

Celé by to mělo být hotové kolem roku 2030," vysvětlil Dostál funkci obchvatu Krnova v kontextu mezinárodní dopravy.

Déjà vu: investoři a zaměstnanost

Podle Martina Dostála kvalitní dopravní spojení otevře místním firmám ideální cestu na polské, slovenské a německé trhy a dokáže přilákat investory nejen na Krnovsko, ale i Albrechticko a Osoblažsko.

Přítomní pamětníci ale byli skeptičtí. Jako déjà vu se jim vybavily vize zesnulého krnovského místostarosty Jaroslava Vrzala, že ekonomický rozkvět Krnovska, Albrechticka a Osoblažska nastane díky otevření hraničního přechodu v Bartultovicích pro kamiony bez omezení tonáže.

„Tyto dopravní stavby pomůžou firmám v Opole a Ostravě, ale investory do Osoblahy nepřivedou. Obchvat má význam pro všechny ostatní, jen ne pro Krnov. Téměř žádný rozvoj nepřinese, a centru Krnova ulehčí minimálně. Dnes je obchvat prezentován jako všelék, ale já bych považoval za výhru, pokud jeho dopady na město budou neutrální.

Spíš ale budou negativní, když k nám obchvat přitáhne tranzitní dopravu a na severu vytvoří bariéru pro lidi i živočichy," komentoval vyhlídky Krnova Petr Ondruška.

Připomenul, že kvalitní silniční spojení mezi Prahou a Brnem je výhodné pro Prahu i Brno, ale regiony kolem této frekventované trasy jsou dál zaostalé a bez investorů. „Bylo by férovější krnovským občanům vysvětlit zájem státu a Evropy na této investici, než jim dávat plané sliby a iluze," doplnil Ondruška.

Stručné shrnutí

O rekapitulaci diskuse se postaral Radim Rudzinski: „Abych to shrnul: obchvat se stavět začne a občané s tím teď už nic nenadělají. Informace k dispozici nejsou a očekávaný efekt v podobě nových investorů, zaměstnanosti a oživení ekonomiky se projeví kolem roku 2030," glosoval Rudzinski. Také vedení Krnova chystá k obchvatu konferenci.