„Kalendář vznikl především pro reprezentativní účely města a do volného prodeje bylo dáno jen omezené množství. Je určen především pro znalce výtvarného umění, kteří ocení jeho námět i grafickou dokonalost zpracování,“ přiznala starostka města Renata Ramazanová.

Kalendář atypického, štíhlého a dlouhého formátu má šest listů, takže každý z nich je věnován vždy dvěma měsícům. Listy představují členy Volného sdružení krnovských výtvarníků a13 reprodukcí charakteristického díla. Z původní třináctičlenné skupiny zůstalo jen umělců pět: Svatoslav Böhm, Jindřich Gola, Dobroslava Kelsey Broďáková, Ladislav Steininger a Martina Rožanská. Zbylý arch je věnován členu bývalému, Jiřímu Závišovi.

Mimo děl krnovských kumštýřů se v každém dvouměsíci kalendáře objevuje fotografie absolventa Institutu tvůrčí fotografie, pedagoga Jiřího Žižky. Svým objektivem zachycuje známé krnovské sochy z netradičních pohledů. Nechybí na nich samozřejmě socha Rodina a dětská prolézačka Kohout Miroslava Jiravy, památník Leopolda Bauera z ateliérů Charousek – Böhm či svérázný dřevěný monolit řecko-kyperského sochaře Moisiho umístěný ve Smetanových sadech. Autorem zdařilého grafického zpracování kalendáře je samozřejmě také člen a13, a to grafik a malíř Jindřich Gola.

Architektura Krnova se stala předlohou i pro vznik jiných letošních kalendářů. Trafikant pan Skopalík vydal vlastním nákladem dokonce dva, klasický stolní a jeho miniaturu. Fotografie doplňující data v těchto kalendářích jsou převážně jeho dílem, ale dal v nich malý prostor i k prezentaci dalším amatérským fotografům. I tyto kalendáře nabízí informační centrum.

Také soukromá Základní umělecká škola, s.r.o., vydala vlastním nákladem kalendář Krnova 2009. Jeho stránky zdobí reprodukce výtvarných děl žáků a studentů školy. Modelem pro malířské snažení malých výtvarníků se stalo především centrum města a přilehlé uličky, realita městské architektury je však v jejich díle vylepšena fantazií barev. Tento kalendář ovšem ve volném prodeji nenajdete.

(voz)