Poslanec Libor Nowak z Krnova se sice dostal do parlamentu jako náhradník až v závěru volebního období, ale v rámci svých možností se usilovně snaží prosadit, aby se co nejdřív našly prostředky na obchvat Krnova.

V roce 2008, když bylo vydáno územní rozhodnutí na obchvat, se výhledově počítalo s částkou 1,9 miliardy korun na jeho realizaci. Ve všech dalších krátkodobých i střednědobých rozpočtových plánech až do roku 2012 se už ale s těmito prostředky pro Krnov nepočítá.

V rámci interpelací se Nowak obrátil na ministra dopravy Gustava Slamečku s požadavkem, aby v rozpočtu bylo podle původních slibů vyčleněno 1,9 miliardy na výstavbu obchvatu Krnova. Požaduje, aby tato částka byla zařazena do rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) na roky 2011 až 2013.

„Pokud se nezačne řešit situace kolem obchvatu Krnova a pozbude platnost stavební povolení, lze to považovat za záměrné plýtvání finančními prostředky občanů. Navíc bude zatížení dopravou v Krnově dál způsobovat překročení hygienických norem,“ vzkázal Nowak ministrovi dopravy ve své interpelaci.

Jeho iniciativa na půdě parlamentu začala zveřejněním návrhu rozpočtu SFDI, ve kterém se s Krnovem nepočítá. „Po osobních jednáních v podvýboru pro dopravu a se Sdružením pro výstavbu komunikace 1/11 a 1/57 jsem navrhl posílení rozpočtu SFDI na celou komunikaci Bartultovice – Ostrava včetně obchvatů Krnova a Opavy.

Dluhopisy jsou použity v rozporu spůvodním určením

Na tuto komunikaci byly vydány dluhopisy v hodnotě 11,3 miliardy, ale tyto prostředky jsou dnes využity v rozporu s původním určením. Na některé úseky, například Mokré Lazce byly plánované prostředky poníženy a obchvaty Krnova a Opavy vypadly úplně,“ vysvětluje Nowak, proč volá po navýšení rozpočtu.

Podle Nowaka Krnov nutně potřebuje obchvat, protože nadměrná doprava, zvláště nákladní, už neúnosně zatěžuje hlukem a prachem Petrův Důl, SPC, centrum i ulice Albrechtická a Partyzánů. „Na průjezdech městem navíc často dochází k dopravním nehodám. Bezpečnost chodců, cyklistů i dalších účastníků silničního provozu se zhoršuje.

Intenzita dopravy dosahuje téměř 11 tisíc vozidel denně, z toho 3 tisíce jsou těžká nákladní auta, která ničí krnovské komunikace. Ty nejsou na takovou zátěž konstrukčně dimenzovány. Na celém území Krnova dochází k značnému narušení vozovky výtluky a také se v ní dělají koleje,“ zrekapituloval Nowak ve své interpelaci argumenty pro výstavbu obchvatu.