Také Krnovany od prosince doveze do Prahy ranní vlak soukromého železničního dopravce RegioJet. Ten bude vyjíždět z Opavy ve 4.15 hodin. RegioJet by navíc mohl být v blízké budoucnosti jediným dopravcem, který bude tento přímý spoj provozovat.
Stačilo málo, aby Krnované do Opavy přijeli čtyři minuty po odjezdu tohoto dálkového spoje. Naštěstí si nonsensu v návrhu jízdního řádu pro období prosinec 2017 až prosinec 2018 všiml krnovský propagátor železniční dopravy Michael Cestr.
Tak dlouho žádal všechny zainteresované instituce o časový posun odjezdů, až skutečně dosáhl přestupní návaznosti v Opavě.
Příznivci Michaela Cestra, kteří sledovali jeho boj za změnu jízdního řádu, už dokonce spekulovali, zda to České dráhy náhodou nedělají konkurenčnímu RegioJetu natruc. Proč vlastně z Krnova do Prahy cestovat přes Ostravu?
„Obyvatelé Krnovska při cestách směr Praha mnohdy preferují jízdu přes Ostravu-Svinov. Důvodem je stav trati Krnov - Olomouc a také skutečnost, že při jízdě z Krnova do Olomouce prvním ranním vlakem není možné stihnout vlak RegioJetu, který přijíždí do Prahy před osmou hodinou,“ zdůvodnil svou žádost o posun odjezdu Michael Cestr.
KRNOVANŮM VYJEDNAL TŘI MINUTY NA PŘESTUP
Jeho aktivita nakonec přinesla své ovoce, když mu Moravskoslezský kraj oznámil, že vlak Os 3461 bude uspíšen o sedm minut, aby to stihl do železniční stanice Opava-východ ve 4.12 hodin. Krnované tedy budou mít v Opavě tři minuty na přestup, takže se musí celou cestu modlit, ať se vlak někde nezasekne. I na to Michael Cestr myslel.
„Cestující by měli mít dostatek času na přestup do vlaku RJ 1000. Proto ještě budu jednat o tom, aby osobní vlak z Krnova přijížděl v Opavě ke stejnému nástupišti, ze kterého bude odjíždět RegioJet,“ dodal Cestr.
Obyvatelé Krnova, stejně jako lidé z Opavy a okolí tak budou moci využívat služeb historicky druhého dopravce, který se rozhodl realizovat přímé vlakové spojení mezi slezskou metropolí a hlavním městem.
Z OPAVY DO PRAHY S ČD A BRZY I S REGIOJETEM
Přímý spoj Českých drah funguje od června roku 2015. Na začátku prosince letošního roku se k němu pak připojí druhý, od konkurenční společnosti RegioJet. Jejich vlaky mají jezdit mezi Opavou a Prahou každý den.
Pokud se Moravskoslezský kraj nedohodne s Českými dráhami na nových podmínkách o provozování vlakové dopravy, mohl by být RegioJet od roku 2020 jediným dopravcem, který bude přímé vlakové spojení Opava Praha provozovat.
„Již bylo zahájeno intenzivní jednání o budoucnosti železniční dopravy v našem regionu se zástupci Českých drah, ve kterých budeme pokračovat. Do prosincového zastupitelstva bychom měli mít stanoveny jakési mantinely. Pokud se nám nepodaří se s Českými drahami dohodnout, budeme jednat s dalšími dopravci,“ sdělil Jakub Unucka, náměstek hejtmana MSK pro chytrý region a dopravu.
Desetiletá smlouva kraje s Českými drahami vyprší na konci roku 2019. Unucka potvrdil, že suma, kterou nyní kraj dotuje dopravu bude zachována. Její výše se pohybuje okolo 900 milionů korun. „Výši prostředků, které putují do železniční dopravy, chceme zachovat, ale zároveň chceme kvalitnější služby, ať už jde o nové vlaky či častější spoje. Prostě za stejné peníze více muziky,“ dodává náměstek Jakub Unucka.