Rusín je od polských Gadzovic vzdálen tři kilometry. Státní hranice prochází uprostřed mezi obcemi. Krajský úřad uvolnil dva miliony, aby prašnou polní cestu od hranice do Rusína nahradila asfaltová komunikace.
Polská strana spojila Gadzovice s hraničním přechodem už před rokem. Přestože tato zkratka ušetří při cestách z Krnova do okolí Bohušova řidiči až patnáct kilometrů, větší frekvenci dopravy na této nové spojnici nelze předpokládat. Brání jí úzká komunikace. Jediný jízdní pruh pro oba směry většinou po obou stranách lemuje hluboký příkop.
Při setkání aut v protisměru čeká řidiče poměrně složité vyhýbání a často také couvání k asfaltovým zálivům, které jsou vybudovány v pravidelných rozestupech pro bezpečné míjení aut. Novou komunikaci samozřejmě využívají také místní lidé, kteří směřují do sousedního státu na pouti, výlety, sportovní utkání či na návštěvy a za nákupy.
Protože po vstupu Česka a Polska do schengenského prostoru se hranice staly formalitou, dokázali starostové Rusína a Gadzovic poměrně rychle prosadit, aby jejich obce spojila pořádná asfaltka. Společně připravili zrcadlový česko-polský projekt nové komunikace, se kterým se ucházeli o dotace z různých zdrojů.
Podle starosty Rusína Jaroslava Kubánka nová komunikace Rusín - Gadzovice pomůže nejen turistickému ruchu a přeshraniční spolupráci, ale nabídne místním také kratší spojení na Krnovsko. To pomůže snížit nezaměstnanost na Osoblažsku, protože lidem se na kratší vzdálenost vyplatí dojíždět za prací. Komunikace samozřejmě také zkrátí i dojezdové časy sanitek a hasičů.
„Vybudování 1,3 kilometru dlouhé asfaltky z Rusína na přechod by bylo pro naši obec s ročním rozpočtem kolem 1,5 milionu nemyslitelné. O pomoc a spolufinancování jsme žádali Evropskou unii, ministerstvo zemědělství, ministerstvo pro místní rozvoj i ministerstvo dopravy. Podařilo se nám komunikaci realizovat až díky penězům z krajského rozpočtu,“ uvedl i starosta Rusína, který už brzy společně s představiteli kraje cestu oficiálně otevře.
Státní hranice mezi Rusínem a Gadzovicemi vznikla po první slezské válce, když kolem roku 1740 pruský král Friedrich II. porazil habsburskou císařovnu Marii Terezii a připravil rakouskou monarchii o převážnou část Slezska.
První celnice byla v Rusíně postavena roku 1887. Finanční celníci zde působili i po vzniku Československa. Po druhé světové válce už zůstala česko - polská hranice v těchto místech zavřená. Cesta z Rusína do Polska byla poprvé v poválečné historii otevřena 8. srpna 1993, kdy se konala první pouť na rusínském kopci.
Šlo o jednorázové otevření hranice u příležitosti vysvěcení nové kaple, která symbolizuje smíření tří národů, jejichž historie je spojena s tímto regionem Čechů, Němců a Poláků. Před Schengenem mezi Rusínem a Gadzovicemi několik let fungoval přechod pro malý pohraniční styk, ale vzhledem k tomu, že obce spojovala jen prašná polní cesta a na hranici byly zábrany proti přejezdu aut, chodili tudy jen místní pěší a cyklisté. Na rusínské pouti se každoročně Češi i Poláci společně modlili za novou komunikaci.