Železniční neštěstí ve Studénce zasáhlo veřejnost v celé republice. Zdaleka ale nebylo nejhorší. V našem regionu se na kolejích odehrály tragédie, které patří k nejhorším v Evropě.

Už se pomalu zapomíná na nejhorší železniční neštěstí v historii, která se shodou okolností odehrála v našem regionu.

Devatenáct mrtvých

Na nevýznamné regionální trati mezi Karlovicemi a Vrbnem pod Pradědem 27. srpna 1961 zahynulo ve vlaku osmnáct cestujících a další člověk podlehl svým zraněním v nemocnici. Ještě tragičtější následky mělo železniční neštěstí u Opavy, při kterém 24. října 1919 zahynulo třicet lidí.

Srážka s vagony dřeva

Na nádraží ve Vrbně pod Pradědem se 27. srpna 1961 díky sklonu trati při posunování nekontrolovaně rozjely vagony naložené kládami.

Před Karlovicemi neovladatelné vagony narazily do protijedoucího motorového osobního vlaku. Samotný náraz byl strašný, ale nejvíc cestujících zahynulo v plamenech při následném požáru.

Jako první narazil do osobního vlaku vagon, který byl shodou okolností prázdný, a tedy lehčí. Náraz ho nadzvedl tak, že se ze dvou třetin zabořil do prvního motorového vozu osobního vlaku. Nafta z proražené nádrže se rozstříkla a začala hořet.

V dalším voze cestovalo asi pětadvacet lidí. Vlakvedoucí a strojvedoucí za pomoci nezraněných cestujících ještě dokázali odpojit přívěsný vagon a odtlačit jej i se zraněnými od hořícího motorového vozu tak, aby oheň nemohl přeskočit.

V troskách osobního vlaku na místě zůstalo 18 mrtvých těl, které byly převezeny do márnice ve Vrbně pod Pradědem. Cestujících, kteří neštěstí přežily, se ujaly pomocné vlaky, které přijely z Olomouce i z Krnova.

Bilance neštěstí mezi Karlovicemi a Vrbnem pod Pradědemkdy: 27. srpna 1961
kde: mezi Karlovicemi a Vrbnem
zahynulo na místě: 18 osob
zemřelo v nemocnici: 1 osoba
oběti: 10 mužů a 9 žen, z toho 5 manželských párů.
oběti podle bydliště: 8 osob z Ostravy a okolí, 4 z Vrbna pod Pradědem, 7 z jiných míst.
počasí: slunečné, viditelnost dobrá

Zabíjel alkohol

K ještě horší železniční tragédii došlo v éře parních lokomotiv 24. října 1919 na trati, která kdysi vedla z polské Ratiboře přes Kravaře do Opavy. Mezi polskými Krzanowicemi a českou Chuchelnou se ve 4.40 hodin rozlehla rána silného nárazu a pak ranní tmu prozářily plameny.

Nákladní vlak směřující do Opavy nedobrzdil ve stanici Krzanowice a vjel na kolej, po které zrovna přijížděl osobní vlak z nádraží Opava Západ.

Tyto ranní spoje bývaly vyhledávané pašeráky alkoholu. Tehdy bylo pro tisíce chudých lidí pašování lihu jedinou příležitostí jak si přilepšit v krizi po první světové válce. Špiritus pašovali i železničáři, kteří ho měli schovaný ve velkém sudu. Cestující pašovali líh ve speciálně tvarovaných bandaskách přivázaných přímo na těle pod oblečením, v plechových kapsách a v kufrech s dvojitým dnem.

Lokomotiva osobního vlaku i po nárazu zůstala na kolejích, ale lehčí vagóny za ní měly plynové osvětlení, takže tajné zásoby lihu okamžitě začaly hořet. Přímo v troskách vlaku zůstalo 19 zuhelnatělých těl, dalších 11 osob zemřelo na následky popálenin a zranění v nemocnicích.

Počet těžce popálených se odhaduje na 40 až 50, takže v následujících týdnech pravděpodobně zemřeli ještě další lidé na následky svých zranění, ale ti už se v oficiální statistice obětí neobjevili.

Provoz na trati mezi Ratiboří a Opavou skončil hned po válce. Dnes už z krzanowického nádraží zbylo jen nástupiště. Ve směru na Chuchelnou ještě nedávno bylo patrné spojení kolejí, které se stalo místem osudné srážky.

Bilance železniční srážky mezi Krzanowicemi a Chuchelnoukdy: 24. října 1919
kde: mezi Krzanowicemi a Chuchelnou
mrtví na místě: 19
zemřeli v nemocnici: 11 osob (v nemocnicích v Krzanowicích a Ratiboři)
těžce zraněných: 40-50 osob
lehce zraněných: 111 osob
počasí: značně snížená viditelnost, svítání (4.40 hodin) a ranní mlha

Nehody na železnici z posledních let

K rizikovým přejezdům, kde v minulosti na Bruntálsku došlo k nehodám, patří nechráněný železniční přejezd na silnici z Bruntálu do Valšova.

Jde o hlavní a velmi frekventovaný tah vedoucí na Olomouc. Přejezd je zabezpečen jen světelnou signalizací. Přestože je na dobře viditelném místě, kde je přijíždějící vlak zdaleka vidět, k nehodám zde už došlo.

V září 2010 se zde kamion střetl s motorovým osobním vlakem. Vykolejily první dva vozy vlaku, kamion zůstal vklíněn pod nápravou prvního vozu na louce pod tratí. Ve vlaku cestovalo třicet lidí, při nehodě naštěstí nepřišel nikdo o život, pět osob ale bylo zraněno.

I další přejezd bez závor na Bruntálsku, chráněný pouze světelnou signalizací, byl místem střetu, šlo o přejezd v Nových Heřminovech ve směru na Širokou Nivu. Jakoby tato nehoda chtěla potvrdit, že osmičky jsou smutné číslo pro železniční dopravu. 8. 8. 2008 se odehrálo velké neštěstí u Studénky, kde vlak narazil do spadlého mostu. O deset dnů později, 18. 8. se srazil vlak s autem plným kulatiny u v Nových Heřminovech.

Nákladní auto plné dřeva vjelo na přejezd se světly bez závod právě ve chvíli, kdy tudy projížděl osobní vlak z Milotic nad Opavou do Vrbna pod Pradědem. Ve vlaku cestovalo sedm lidí, při srážce byla zraněna starší paní. Druhým zraněným je strojvedoucí vlaku, ten naštěstí utrpěl jen odřeninu na čele.

V obou případech byla vina na řidičích, kteří vjeli na přejezd navzdory svítícím varovným červeným světlům.