Pro fanoušky železniční nostalgie připravily České dráhy na neděli 26. září skutečnou lahůdku. Mezi Olomoucí a Krnovem se projede vlak s parní lokomotivou Albatros v modrých škodováckých barvách a s lokomotivou nazývanou Zelený Anton, která se u nás vyráběla už za války. Tyto parní lokomotivy mají hodně společného. Obě byly vyráběny ve Škodovce jako lokomotivy určené pro rychlíkové spoje na velké vzdálenosti a obě jsou mimořádně velké kolosy. Když se ve vlakové soupravě zapřáhnou za sebe, měří dohromady 52 metrů.

„Něco takového bude v Krnově k vidění poprvé v historii. U příležitosti Dne železnice byl Albatros zapůjčen z depa v Lužné u Rakovníka, kde mají České dráhy své veterány, a Anton je ze Slovenska z Vrútek. Tyto lokomotivy jsou dlouhé přes pětadvacet metrů, takže je problém pro ně najít dostatečně velkou točnu. V krnovském depu takovou točnu máme, takže pozveme účastníky historické jízdy také k nám na prohlídku,“ uvedl Jaromír Foltýn, jednatel krnovské firmy Olpas, která v krnovském depu restauruje historické vagony a lokomotivy.

Zajímavé je, že z technického hlediska není důvod lokomotivy v Krnově otáčet, protože pro ně není problém zařadit zpětný chod a celou zpáteční cestu couvat. „Na fotce samozřejmě vypadá nejlépe parní lokomotiva s komínem vpředu a s uhlím vzadu. To by nám lovci železničních fotek, takzvaní šotouši, nikdy neodpustili, kdybychom jim na trať pustili lokomotivu pozpátku. Pořád nám nadávají, že na Osoblažce lokomotiva couvá, ale tam nemáme točnu a jiná možnost není,“ dodal Foltýn. V Krnově se účastníci jízdy navíc mohou těšit na další zajímavou šou, když se bude pod tlakem voda z hydrantu pomocí hasičských hadic přes celé nádraží doplňovat do lokomotiv.

Zelený Anton byl schopen jet úctyhodnou rychlostí 110 kilometrů v hodině, ale na rekordmana Albatrosa neměl. Albatros, který je po technické stránce považován za vrchol celé éry československých parních lokomotiv, dosáhl v srpnu 1964 na zkušebním okruhu u Velimi rychlosti 162 kilometrů v hodině, čímž do historie napsal absolutní rychlostní rekord našich parních lokomotiv. Nutno podotknout, že rekord padl bez zvláštních příprav a úprav. Nejednalo se o žádný vylepšený speciál, ale o běžnou lokomotivu Albatros, která tahala rychlíky po československých tratích.

Starší Zelený Anton je ve srovnání s Albatrosem zastaralý, i když po válce tyto lokomotivy prošly modernizací a byly do nich dosazeny například mechanické přikladače nebo natřásací rošty. Antony bývaly k vidění především na hlavních tratích na Slovensku. V provozu se udržely až do 70. let. Zajímavé je, že Antony nebyly nahrazeny motorovými vlaky, jako většina parních veteránů, ale na těchto slovenských tratích se z páry rovnou přešlo na elektrické lokomotivy.

Vlak s Albatrosem a Zeleným Antonem urazí vzdálenost z Olomouce do Krnova za tři hodiny. Vyjede z Olomouce v 9.10 hodin a v Moravském Berouně plánuje delší technickou přestávku. Do Krnova dorazí krátce po poledni. Na zpáteční cestu se z Krnova vydá ve 13.26 hodin a delší zastávky, které potěší hlavně fotografy, plánuje v Bruntále, v Domašově nad Bystřicí a ve Velké Bystřici.

Jízdní řád vlaku
Tam
Olomouc - 9.10
Domašov nad Bystřicí - 10.18
Moravský Beroun - 10.34
Dětřichov n. Bystřicí - 11.04
Lomnice u Rýmařova - 11.17
Valšov - 11.23
Bruntál - 11.36
Milotice n. Opavou - 11.49
Zátor - 11.57
Brantice - 12.02
Krnov - 12.12

Zpět
Krnov - 13.26
Brantice - 13.38
Zátor - 13.43
Milotice n. Opavou - 14.00
Bruntál - 14.28
Valšov - 14.39
Lomnice u Rýmařova - 14.49
Dětřichov nad Bystřicí - 14.56
Moravský Beroun - 15.08
Domašov nad Bystřicí - 15.58
Olomouc - 17.00