VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Nadšenci plánují prodloužení železnice až do Polska

Osoblaha, Raclawice - Prodloužení Osoblažky do Raclawic podporují čeští i polští nadšenci, splnění snu by přišlo na zhruba čtyřicet milionů korun.

22.6.2008
SDÍLEJ:

Nádraží v Osoblaze.Foto: DENÍK/Fidel Kuba

Jízda parních vlaků z Krnova do Třemešné a z Třemešné do Osoblahy v sobotu 21. června připomněla, že unikátní úzkokolejka Osoblažka existuje už 110 let. Od samého počátku železniční inženýři navrhovali prodloužení trati z Osoblahy až do polských Raclawic. Bohužel napjaté vztahy mezi rakousko- uherskou monarchií a Pruskem tehdy neumožnily propojení železnic realizovat.

Z řad železničních fanoušků se zformovala česko-polská iniciativa, která usiluje o uskutečnění této dávné myšlenky. „Dnes je Osoblažka technická rarita, trať pro lokální osobní dopravu a turistické vláčky, ale prodloužením o pouhých devět kilometrů se z ní může stát mezinárodní spojnice dvou rozvětvených železničních sítí. České i polské dráhy mají poměrně hustou síť železnic, ale jejich vzájemné propojení je minimální. Spojení českých a polských železnic Osoblažkou cestujícím nabídne například pohodlné spojení na trasu Prudnik - Nysa – Katowice,“ popsal Jaromír Foltýn z firmy Olpas, která na Osoblažce pořádá nostalgické jízdy s parní lokomotivou Resita.

Dnes jsou nejbližší česko – polské železniční přejezdy až v Bohumíně a v Glucholazích. Také v Raclawicích se pro tuto myšlenku nadchla skupina železničních fanoušků, která současně plánuje oživení zrušené trati Raclawice – Hlubčice. V srpnu pořádá závody drezín právě na této trati, po které projel poslední vlak před osmi lety. „Dohodli jsme se, že přijedeme do Raclawic ukázat náš historický motorový vůz, kterému se přezdívalo Hurvínek. Závod drezín i jízda s Hurvínkem mají propagovat myšlenku prodloužení Osoblažky do Polska,“ dodal Foltýn.

Technicky není prodloužení Osoblažky příliš náročné. Na polské straně totiž lze po úpravách využít právě normálně rozchodnou trať Glubczyce - Raclawice, na které byl provoz zastaven v roce 2000. Na českém území stačí vybudovat kilometr železnice v řídce osídlené rovinaté oblasti. Podle odborníků Českých drah z ostravské Správy dopravní cesty by na prodloužení trati z Osoblahy do Raclawic mělo stačit řádově 40 milionů korun.

„Stačí jen přerozchodovat kolejová pole, aby měly stejný rozchod jako Osoblažka. Původní betonové pražce sice nelze použít, ale už teď máme ve skladu přes deset kilometrů kolejnic na dřevěných pražcích ze zrušené úzkokolejky v Rakousku. Na polské straně je k dispozici kompletní trať se všemi náspy, mosty a zabezpečovacím zařízením,“ dodal Foltýn.

Nádraží Raclawice obdivují fanoušci železniční nostalgie, protože se na něm za posledních sto let mnoho nezměnilo. Má stejnou koncepci jako nádraží v Třemešné, kde nádražní budova stojí uprostřed mezi dvěma kolejišti.

Autor: František Kuba

22.6.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Česko zpívá koledy. Ilustrační foto z loňského ročníku.

Setkání u vánočního stromu v Bruntále provází jarmark

Rýmařov. Ilustrační foto.

Vzniká databáze fotografií Rýmařovska

Na Cvilíně obnovují historické stezky a instalují lavičky

Technické služby Krnov na Cvilíně renovují původní štětové cesty a probíhá zde i obnova stezek, které zde vybudovali už sudetští Němci.

David Galvas: Hokej mi chyběl, Krnov je mi sympatický

/ROZHOVOR/ Letošní sezonu odstartoval obránce David Galvas v barvách druholigového Slezanu Opava. V říjnu se rozhodl svou bohatou kariéru pověsit na hřebík a ze dne na den se stal trenérem.

POZNÁMKA FIDELA KUBY: Čestný člověk

Když jsem na základce chodil do čtvrté třídy, rozmohl se nám v družině takový nešvar.

Tento týden představíme prvňáčky ze ZŠ Školní, Bruntál

Spolu se začátkem nového školního roku odstartoval ojedinělý projekt Deníku, který má ambice stát se stejně oblíbeným a úspěšným, jako jsou například Miminka - pravidelné série fotografií novorozeňat z českých porodnic.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT