Jízda parních vlaků z Krnova do Třemešné a z Třemešné do Osoblahy v sobotu 21. června připomněla, že unikátní úzkokolejka Osoblažka existuje už 110 let. Od samého počátku železniční inženýři navrhovali prodloužení trati z Osoblahy až do polských Raclawic. Bohužel napjaté vztahy mezi rakousko- uherskou monarchií a Pruskem tehdy neumožnily propojení železnic realizovat.

Z řad železničních fanoušků se zformovala česko-polská iniciativa, která usiluje o uskutečnění této dávné myšlenky. „Dnes je Osoblažka technická rarita, trať pro lokální osobní dopravu a turistické vláčky, ale prodloužením o pouhých devět kilometrů se z ní může stát mezinárodní spojnice dvou rozvětvených železničních sítí. České i polské dráhy mají poměrně hustou síť železnic, ale jejich vzájemné propojení je minimální. Spojení českých a polských železnic Osoblažkou cestujícím nabídne například pohodlné spojení na trasu Prudnik - Nysa – Katowice,“ popsal Jaromír Foltýn z firmy Olpas, která na Osoblažce pořádá nostalgické jízdy s parní lokomotivou Resita.

Dnes jsou nejbližší česko – polské železniční přejezdy až v Bohumíně a v Glucholazích. Také v Raclawicích se pro tuto myšlenku nadchla skupina železničních fanoušků, která současně plánuje oživení zrušené trati Raclawice – Hlubčice. V srpnu pořádá závody drezín právě na této trati, po které projel poslední vlak před osmi lety. „Dohodli jsme se, že přijedeme do Raclawic ukázat náš historický motorový vůz, kterému se přezdívalo Hurvínek. Závod drezín i jízda s Hurvínkem mají propagovat myšlenku prodloužení Osoblažky do Polska,“ dodal Foltýn.

Technicky není prodloužení Osoblažky příliš náročné. Na polské straně totiž lze po úpravách využít právě normálně rozchodnou trať Glubczyce - Raclawice, na které byl provoz zastaven v roce 2000. Na českém území stačí vybudovat kilometr železnice v řídce osídlené rovinaté oblasti. Podle odborníků Českých drah z ostravské Správy dopravní cesty by na prodloužení trati z Osoblahy do Raclawic mělo stačit řádově 40 milionů korun.

„Stačí jen přerozchodovat kolejová pole, aby měly stejný rozchod jako Osoblažka. Původní betonové pražce sice nelze použít, ale už teď máme ve skladu přes deset kilometrů kolejnic na dřevěných pražcích ze zrušené úzkokolejky v Rakousku. Na polské straně je k dispozici kompletní trať se všemi náspy, mosty a zabezpečovacím zařízením,“ dodal Foltýn.

Nádraží Raclawice obdivují fanoušci železniční nostalgie, protože se na něm za posledních sto let mnoho nezměnilo. Má stejnou koncepci jako nádraží v Třemešné, kde nádražní budova stojí uprostřed mezi dvěma kolejišti.