Prezident Miloš Zeman si prohlédl osoblažskou úzkokolejku z parního vlaku v listopadu 2014. Pár týdnů nato začala demolice historické nádražní budovy Horní Povelice, která byla v havarijním stavu. Povelická dřevěná čekárna se dokonce zřítila samovolně. To byl okamžik, kdy obce kolem úzkokolejky a provozovatel parních jízd Slezské zemské dráhy domluvili, že zkusí společným úsilím získat nádražní budovy.

Parní vlak - Osoblažsko

„Parní vlaky každoročně přilákají na Osoblažku tisíce návštěvníků, kteří se pak z okna dívají na zavřené budovy a zchátralé zastávky. To nás nutilo přemýšlet, jak se s tím vypořádat, ale všechny nápady skončily u toho, že nádraží není náš majetek. Je to úleva, že po letech jednání konečně jsou nádražní objekty naše,“ uvedl starosta Slezských Rudoltic Mojmír Pargač.

Obce získaly nejen kamenná nádraží Osoblaha, Bohušov, Koberno, Slezské Rudoltice a Liptaň, ale také dřevěné zastávky Dívčí hrad, Horní Povelice a Amalín. Jejich iniciativu finančně podpořil Moravskoslezský kraj. Prodej nádražních budov v lednu 2018 schválila vláda ČR.

Pro starostu Pargače byl pohled na zabedněná okna zamčeného nádraží obzvlášť smutný, protože zde prožil dětství. Od konce padesátých let na rudoltickém nádraží bydleli jeho prarodiče, takže se zde cítil jako doma.

Parní vlak - Osoblažsko„Já jsem na rudoltickém nádraží vlastně vyrůstal, minimálně patnáct let. Také jsem z tohoto nádraží jezdil do školy. Proto je současná rekonstrukce pro mě plná rodinných vzpomínek,“ prozradil starosta Pargač.

První vlak projel po úzkokolejce mezi Třemešnou a Osoblahou před 120 lety. Velké oslavy kulatého výročí se budou konat 28. a 29. září. Zlatým hřebem by mělo být představení rudoltického nádraží po generální rekonstrukci.

„Postupně bychom chtěli všechna nádraží vrátit do stavu ze třicátých let, kdy na nich ještě byly patrné původní prvky z 19. století. Autor studií prohledal archivy, aby stanovil základní vizi, podle které byla zpracována projektová dokumentace,“ uzavřel starosta Pargač.