Železničář Alois Nebel, románová postava ze stejnojmenného komixu, sloužil na trati vedoucí z Krnova přes polské Glucholazy, Jeseník do Šumperka. Mnohým je ale nejspíš známější ze stejnojmenného úspěšného filmu. Za pár měsíců se v krajním případě může stát, že z reálného jízdního řádu na této trati stanice Glucholazy zmizí. A s tím i přímé vlakové spojení Jesenicka s Krnovem, Opavou a Ostravou.

Ministerstvo dopravy, které na trase přes Polsko objednává rychlíky, s jejich provozem přes toto území už nepočítá. A Olomoucký i Moravskoslezský kraj připouštějí, že udržet regionální dopravu by pravděpodobně bylo nad jejich síly.

Ministerstvo dopravy: přes Glucholazy už ne

„Ministerstvo dopravy počítá s tím, že provoz regionálních vlaků bude na této trati zachován i v budoucnosti. Co se však týče vlaků objednávaných státem, tak s provozem přes Glucholazy se již nepočítá,“ sdělil mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák.

Ministerstvo chce podle jeho slov vypsat výběrové řízení na provoz rychlíků z Ostravy přes Krnov do Olomouce. „Je pak na kraji, zda na rychlíky naváže například spěšnými vlaky na Jeseník,“ dodal. „Pokud by ministerstvo přestalo na trati vlaky objednávat, bylo by udržení regionální spojů pravděpodobně nad možnosti obou moravských krajů,“ připustil ovšem mluvčí Olomouckého kraje Ivo Heger.

Kraje stojí o zachování

Hrozbě, že by vlaky s cestujícími přestaly severní cestou z Olomouckého do Moravskoslezského kraje jezdit, však chce vedení obou krajů zabránit. Olomoucký hejtman Martin Tesařík jednal se svým polským protějškem o pomoci při udržení železničního spojení na této trase. Bavili se o možnostech intervence opolského maršálka u polských státních drah.

„V polské části, která měří takřka sedmnáct kilometrů, je trať ve špatném technickém stavu. Nejvyšší povolená rychlost se proto v různých úsecích pohybuje od čtyřiceti do šedesáti kilometrů v hodině. To výrazně snižuje atraktivitu trati, kterou tím pádem využívá málo cestujících. Zároveň však česká strana musí polským drahám platit vysoké poplatky, jež stavu železniční dopravní cesty neodpovídají,“ uvedl Tesařík.

Cílem hejtmanovy žádosti proto bylo buď snížení vysokých poplatků, nebo jejich investice do zlepšení stavu trati na polském území. To by podle kraje mohlo odvrátit úvahy českého ministerstva dopravy o zastavení dopravy v celém úseku.

Také Polsko chce spojení udržet

Zájem zachovat dopravní spojení má i polská strana. „Určitě v této věci můžete počítat s naší podporou. Obrátíme se na naše dráhy i na samotné ministerstvo dopravy. Z hlediska rozvoje příhraničních oblastí je důležité spojení udržet,“ konstatoval maršálek Opolského vojvodství Józef Sebesta.

Že je dráha v nevyhovujícím stavu, tvrdí i české ministerstvo dopravy. Podobnou situaci řeší i v případě železnice mezi Hrádkem nad Nisou a Varnsdorfem v severních Čechách, která také zčásti vede přes Polsko.

„Oba dva úseky jsou ve špatném technickém stavu. Proto probíhají jednání s Polskou republikou, aby do tratí investovali peníze a tratě opravili. Z naší strany se jedná vcelku o logický požadavek, neboť platíme řádné platby za průjezd vlaků po polském území,“ sdělil mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák.

O rušení rychlíků z Jeseníku do Ostravy ministerstvo uvažovalo již v minulém roce. Důvodem byl nedostatek peněz na dálkovou železniční dopravu. Nápad tehdy vyvolal nesouhlas místních samospráv i veřejnosti. „Zrušení vlaků by mi dost zkomplikovalo život. Posledním nedělním rychlíkem jsem jezdila do Ostravy na vysokou. Tahat se s batohy do autobusu, kde je málo místa, by se mi vážně nechtělo,“ řekla tehdy studentka Martina Náhlíková.