Nejstarší pravidelně provozovaná česká lokomotiva se po generálce zase vrací na Osoblažku do služby.
„Neplánovaná výluka v úsek u Třemešná ve Slezsku – Osoblaha od 16. června 2022 skončí 25. ledna 2023,“ informují České dráhy. Fanoušci Osoblažky vědí, že dnes už má tato řada lokomotiv nové označení 705.9, a konkrétní lokomotiva, která se vrací na Osoblažku, nese název 705 913-2. Čeká se ještě na příjezd opraveného vozu Balm. Následně proběhnou zkušební jízdy, než se koncem ledna na Osoblažce naplno obnoví vlaková doprava.

Na trati ještě právě probíhají úpravy železničních přejezdů, takže vlaky by stejně musely projíždět sníženou rychlostí. Proto se České dráhy dohodly a Správa železnic dohodly s Moravskoslezským krajem, že výluka s náhradní autobusovou dopravou na Osoblažce potrvá o něco déle, než se původně předpokládalo.
Leden 2023: Na Osoblažku se vrátila lokomotiva 705 913-2 a vůz Balm. Zkušební jízdy můžou začít. Konečně! Tak komentují tyto fotografie fanoušci Osoblažky.
Obce Osoblažska, které převzaly od státu nádraží podél úzkorozchodné trati, projevily nespokojenost se situací, kdy s nimi výluku nikdo nekonzultoval.
Vystoupily s návrhem, že chtějí každodenní pravidelný provoz na úzkorozchodné trati převzít a personálně i technicky ho zajišťovat prostřednctvím Slezských zemských drah, které o prázdninách na Osoblažsku pořádají víkendové jízdy parních vlaků.

„Snad už budou od ledna fungovat i ty superpotřebné šraňky na těch nejfrekventovanějších silnicích v regionu,“ utahují si fanoušci Osoblažské úzkokolejky z nových zabezpečovacích zařízeních na odlehlých silničkách, kde projede několik aut za den.
Také litují, že nikde nebyly veřejně prezentovány informace o přepravě úzkorozchodné lokomotivy z Osoblažska do Přerova a zpět. Fotografie těchto úzkorozchodných lokomotiv mimo Osoblažskou jsou pro každého šotouše vítaným úlovkem do sbírky.