Státní České dráhy se už příští rok budou utkávat o zakázku na provozování rychlíků se soukromými dopravci. Jako pilotní trať pro takovou soutěž železničních dopravců vybralo ministerstvo dopravy rychlíkové spoje na trati Ostrava Opava Krnov Olomouc.

Soutěž na provozování rychlíků na této trati bude vypsána v lednu 2012.

S konkurencí šla cena dolů

Jak ukazuje praxe, na souboji konkurenčních dopravců mohou cestující jen vydělat. Dnes je to názorně vidět na soupeření Českých drah se žlutými vlaky soukromého dopravce RegioJet.

„Když jsem slyšel, že na železnici vznikne konkurence, byla moje první reakce: konečně! Asi před dvěma měsíci jsem jel poprvé RegioJetem. Nijak zvlášť mě nenadchl, nejel v čase, který bych potřeboval, ale nikam jsem nespěchal, tak jsem ho vyzkoušel. Služby fajn, dochvilnost taky, výbava vlaku normální, ale cenově mnohem lepší. Za cestu z Prahy do Olomouce jsem zaplatil 220 korun,“ řekl Filip Staviarčak, který z Olomouce jezdívá do hlavního města i několikrát za měsíc.

Po zkušenosti s RegioJetem ho mile překvapila také pracovnice na přepážce ČD. „Namísto tří set po mně chtěla jen dvě stě dvacet korun. Říkala, že dráhy mají speciální akci. Jen jsem se usmíval pod fousy. Bylo mi jasné, oč jde. Navíc mi personál ve vlaku ČD donesl kafe. Sláva konkurenci,“ dopověděl.

Pokud se osvědčí výběr provozovatele na rychlíky přes Krnovsko a Bruntálsko, mělo by v březnu 2012 následovat další výběrové řízení na linky Praha Ústí nad Labem Karlovy Vary Cheb a Praha Ústí nad Labem Děčín.

Přestože ministerstvo dopravy s touto koncepcí přišlo už loni v květnu, dříve než příští rok nebylo možné stihnout vypsání tendru, protože tyto plány se předem musí oznámit Evropské komisi v rámci takzvané notifikace. Podle této koncepce ministerstva dopravy se do deseti let takto může soutěžit až o 75 procent české rychlíkové dopravy.

Ministerstvo ale musí nejdřív vyřešit řadu problémů spojených se vstupem konkurence na železnici.

Týkají se hlavně takzvaného ošlapného, tedy poplatků za ošlapání perónu. Takto žertovně se označují poplatky za využití nádraží Českých drah cestujícími jiných dopravců. Provoz nádraží a tratí totiž dnes plně financují České dráhy a Správa železniční dopravní cesty.

Soukromí dopravci z Leo Express, RegioJet, Veolia Transport a dalších firem už také jednali s ministrem dopravy o vzájemném uznávání jízdních dokladů. Zatímco České dráhy tradičně prodávají jízdenky v pokladnách na nádraží, jejich nejvýznamnější konkurent RegioJet, který už dnes provozuje vlakové spoje na trase Praha Ostrava, postavil svou strategii na internetové objednávce jízdenek, které jsou současně místenkami.

Pro cestující je nutné, aby systémy různých dopravců byly pokud možno kompatibilní.

„Naším cílem je udělat vše pro to, aby cestující mohl použít jednu jízdenku a nemusel si tak při přestupu k jinému dopravci shánět nový doklad,“ shrnul závěry jednání Ondřej Michalík z ministerstva dopravy.