Maloobchodní řetězec Žabka zavře 10 prodejen. Většinou se bude jednat o větší obchody, které vybočují z konceptu malých večerek, na něž se řetězec zaměřuje. Jako první s informací přišla Mf Dnes.
„Zkusili jsme tento větší formát a neosvědčil se,“ řekl ředitel Žabky Radim Haluza. „Nejedná se o nějaké programové zavírání. Zhruba 10 prodejen bude nahrazeno novými ve výhodnějších lokalitách,“ doplnil Martin Danko, mluvčí společnosti Penta, která Žabku vlastní. V minulosti předpovídané výrazné ubývání zákazníků v hypermarketech se nenaplnilo.
Některé řetězce sice začaly upřednostňovat obchody s menší plochou, předně si však společnosti začínají hlídat výdělečnost jednotlivých obchodů. „K žádné zásadní změně v poslední době nedošlo. Hypermarkety se stále drží, dobře si vedou i malé prodejny. Výrazně ale vzrostl zájem o tržiště,“ řekl Zdeněk Juračka, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu.
V únoru Penta převzala 46 severomoravských obchodů Koruna, kterým bylo díky silné pozici na trhu ponecháno jméno. S loňským výdělkem 1,2 miliardy Koruna ziskem vysoce přesáhla Žabku, která měla s více než sto prodejnami tržbu půl miliardy. „Jedná se ovšem o jiný typ obchodu. Zatímco u Žabky se jedná o prodejnu malého formátu, Koruna je klasický supermarket,“ vysvětlil Martin Denko.
Zavírání loni zasáhlo řetězec Ahold, který mimo ukončení provozu 23 prodejen Albert zmenšil hypermarkety a převedl značku Hypernova na Albert. Nový typ prodejny naopak představí Tesco. Formát Extra se od ostatních hypermarketů bude lišit zejména rozšířením služeb – v areálu obchodu bude k dispozici například optika, lékárna či fotolab.
Michaela Koubová