Jak po měsíci Martin Kolomý vzpomínal, zážitků na letošní ročník jihoamerické rallye má víc než dost. Dobrých i špatných. Nastala například situace, kdy při řízení v zápalu boje utrhl řadicí páku. Zážitek s řadicí pákou nebyl příjemný. V tom okamžiku totiž Kolomého posádka tvořená bratry Davidem a René Kiliánovými stahovala těsný časový odstup od světové špičky. Podobně vypjatých situací bylo daleko víc.
„V jednom okamžiku jsem si myslel, že jsme dozávodili. Stalo se nám, že jsme skončili mezi dunami a už jsme letěli. Z kabiny jsem se díval kolmo shora přímo do písku," popsal kolizní situaci Martin Kolomý. Jak říká, k tak náročným závodům podobné zážitky patří. Jde o maratonskou soutěž a těm se technické závady nevyhýbají. Na autech se neustále něco opravuje nebo se mění součástky. „Nedokážeme ještě na kamionu vyměnit úplně všechno, s tím se potýká i naše konkurence," konstatoval Kolomý.
Jak vlastně zvládne takové vozidlo, jakým je Kolomého Tatra 818, vyjet a sjet hladké, prudké a strmé pouštní převisy? Je třeba hodně šlapat na plyn, nebo naopak brzdit? „Zvládne to. Nahoru se musí člověk pořádně rozjet, nesmí moc přemýšlet, co je za dunou. Dolů už jedeme setrvačností, musíme to ustát. Kola se musí točit, jakmile je začnete blokovat, tak se už kutálíte," popsal jezdeckou techniku v poušti pilot Kolomý. Důležitá je pro závodního jezdce rovněž zkušenost. Na Rallye Dakar nemůže uspět nováček, i proto několikrát do roka vyjíždí Martin Kolomý a jeho posádka trénovat například na rallye do Ruska nebo do Tunisu.
„Je to doslova nutnost, abychom v příštích letech dosáhli třeba ještě lepších výsledků než dosud," sdělil Martin Kolomý.
Letošní Rallye Dakar byla podle mínění Martina Kolomého nejrychlejší ze všech. Souboje mezi kamionisty byly náročné, v ostrých sklonech z duny na dunu. foto: Bonver Dakar Project
V jižní Americe se při Rallye Dakar nemůže kamionista spolehnout na jakékoliv záchytné body, jelikož rok od roku pořadatelé trasu závodu mění. Etapy jinde startují a jinde končí. „Tím jsme o své záchytné body přišli. Dříve jsme věděli, že budeme dva dny v Buenos Aires, měli jsme už vybrané restaurace se steaky, kam jsme s pravidelností rádi chodili. Steaky umí v jižní Americe dělat luxusní, obrovské kusy měkounkého masa, rozhodně doporučuji," řekl Kolomý.
V předchozích ročnících mívali účastníci rallye potíže s nekvalitním místním palivem. Proto tým Martina Kolomého v letošním ročníku vsadil na vlastní nádrže, ze kterých do kamionů tankoval asistenční tým mechaniků. A co třetí etapu měnil palivové fi ltry, nově zvolené motory jsou totiž náchylné k veškerým nečistotám. Dvakrát dokázal Kolomý obstát v Rallye Dakar a být nejlepší z Čechů. Vloni závodil za Czech Dakar Team, který se letos včlenil pod Bonver Dakar Project.
„To spojení bylo určitě výhodné, velký tým s velkým zázemím je super. Přijeli jsme do bivaku a měli jsme zajištěno parkování, tankování, kamion s možností spaní, sprchování, se sociálním zařízením. Když se zdržel náš asistenční kamion, měli jsme k dispozici další," pochvaloval si Kolomý. Rallye Dakar se podle kamionisty rok od roku zrychluje. „Nevěřil jsem, že ještě může zrychlit. Technika jde hodně kupředu, piloti jezdí čím dál rychleji. Co mě těší, před námi se lépe umístili jen tovární jezdci, kteří se tím živí," doplnil Kolomý, pro něhož je ježdění jen koníčkem.
„Určitě se na Rallye Dakar chystám ještě nejméně v následujících třech letech," potěšil fanoušky motorismu a poděkoval všem, kteří mu fandí.
Piloti Martin Kolomý a Tomáš Vrátný se sešli 4. února s českými reprezentantkami tenisového Fed Cupu Andreou Hlaváčkovou, Lucií Šafářovou, Lucií Hradeckou a Petrou Kvitovou (zleva). foto: Bonver Dakar Project