Kolem osoblažské úzkokolejky jsou výlukové zastávky ČD pro náhradní autobusovou dopravu. Neplánovanou výluku zde způsobila 4. května porucha motorové lokomotivy TU 47, takzvaného Téúčka.

„Ve stanici Třemešná ve Slezsku došlo k poruše lokomotivy," informovaly o mimořádné události České dráhy ČD. Téúčko z Osoblažky je úplně nejstarší lokomotiva, jakou mají ČD v běžném provozu, takže ji dnes umí opravit jen pár specialistů. Poruch bohužel přibývá.

HEJTMAN V TŘEMEŠNÉ RAZIL

Zatímco porouchaná dieselová lokomotiva čeká na opravu, parní lokomotivy Rešica a Malý Štokr přilákaly v pondělí 8. května na svou první letošní jízdu stovky turistů. Zahájení parních jízd si nenechal ujít ani nový hejtman Ivo Vondrák.

V Třemešné při prohlídce parních lokomotiv hejtman osobně přiložil pár lopat pod kotel a na novém razicím stroji slavnostně vyrazil první pamětní minci pro turisty. Druhou minci úderem perlíku vyrazil krnovský místostarosta Jan Krkoška, který je současně náměstek hejtmana pro cestovní ruch.

PAMĚTNÍK JAN DOKLÁDAL

Na zahájení sezony přišel i pamětník Jan Dokládal, který v roce 1958 osobně ukončil éru parních lokomotiv na Osoblažce. Byl totiž náčelníkem krnovského depa, pod které Osoblažka patřila.

„Neumíte si představit, jaká to byla sláva, když se v roce 1958 na Osoblažce vyřazovaly parní lokomotivy a nahradily je motorové. Tehdy všichni byli z té modernizace nadšeni. Jak vidíte, ty dieselové lokomotivy tu po šedesáti letech provozu jezdí dodnes, jen motor už mají vyměněný," uvedl pamětník Jan Dokládal.

„Pan Dokládal byl náčelník krnovského depa v době, kdy bylo největší v Československu. Proto pod něj spadala nejen Osobožka, ale i lokální trati na Rýmařov, Vrbno pod Pradědem a Malou Morávku. Každý železničář vám potvrdí, jaký kus práce odvedl na Osoblažce.

Za něj to v osoblažském depu vypadalo jak v obýváku. Ještě mám schovanou brožuru, kterou napsal pan Dokládal k 90. výročí Osoblažky," doplnil další pamětník, strojvedoucí v důchodu Vojtěch Rozehnal. Také on osobně zažil konec parních lokomotiv.

PRODLOUŽILI ÉRU PARNÍCH STROJŮ

Není snadné pochopit, jak funguje parní lokomotiva plná táhel, pístů, ojnic, vahadel, soukolí, ventilů a šoupátek. Je vlastně zázrak, že ještě dnes je u nás někdo umí seřizovat, opravovat a provozovat.

„Že dnes máme na Osoblažce parní lokomotivy, je především zásluha Jaromíra Foltýna, který sehnal v Rumunsku úzkorozchodnou lokomotivu Rešica ve stavu šrotu a současně našel v Krnově zkušené opraváře a strojvedoucí, kteří kdysi pracovali na parních lokomotivách. Většinou to byli důchodci, některým už bylo kolem sedmdesáti let.

Jen díky panu Foltýnovi a jeho firmě Olpas odborníci na parní lokomotivy v poslední chvíli ještě stihli předat své zkušenosti další generaci," doplnil své vzpomínky Jan Dokládal.