Kdo to vlastně je a jak souvisí s Osoblahou? Osoblaha se německy jmenuje Hotzenplotz. Toto krásné zvukomalebné slovo se vybavilo německému spisovateli Otfriedu Preusslerovi, když vymýšlel jméno pro potrhlého loupežníka.

Preusslerovi, který zemřel v roce 2013, se podařil husarský kousek. Proslavil jméno Hotzenplotz - Osoblaha po celém světě. Hotzenplotzova dobrodružství byla přeložena do více než třiceti jazyků včetně korejštiny, čínštiny, litevštiny, japonštiny nebo afrikánštiny.

„S loupežníkem Hotzenplotzem si především děti užijí spoustu zábavy na nádraží v Osoblaze,“ slibují pořadatelé ze Slezských zemských drah, které zvláštní vlaky provozují.

Kromě loupežníka čeká především na děti na osoblažském nádražíčku dětský koutek, projížďky na koni, kolo štěstí, dospělé potěší určitě tvořivá osoblažská keramika nebo paličkovaná krajka. Chybět nebude ani drobné občerstvení.

Parní vlak vyjíždí ze stanice Třemešná ve Slezsku v 10:45, po příjezdu spěšného vlaku z Krnova, který má přípoj i z Bruntálu, Opavy nebo Ostravy. Do cílové stanice přijede vlak tři minuty po poledni. Na zpáteční cestu se vydá v 15:10 a do Třemešné dorazí v 16:39.

Ve vlaku je řazen i pivní vagon s občerstvením, cestující si mohou předem pořídit také místenky, aby měli jistotu, že se do vlaku dostanou.

Během června a září budou parní vlaky jezdit každou sobotu, o prázdninách pak také v neděli a ve státní svátek 5. července, který připadá na pátek. Ceník jízdného najdete ZDE.

Úzkorozchodná dráha o rozchodu 760 milimetrů byla zprovozněná v roce 1898. Říká se jí Dráha sta oblouků, protože v rovinaté krajině se neuvěřitelně klikatí. Ve skutečnosti je těch oblouků 102. Mezi železničními fandy se traduje, že prodloužena byla uměle.

„Některé prameny tvrdí, že podle předpisů tehdejšího Rakouska – Uherska se mohly stavět pouze tratě nad 20 kilometrů, jen ty se považovaly za rentabilní. Toto tvrzení se ovšem nezakládá na pravdě, téhož roku byla postavena nedaleká trať Ondrášov – Dvorce, která měla pouhých 11 kilometrů.

Pravým důvodem tohoto trasování byla snaha, aby trať co nejvíce přiléhala terénu a byla tak co nejlevnější,“ vyvracejí tradovaný omyl na svých webových stránkách Slezské zemské dráhy.