Před rokem trať Głuchołazy - Nysa - Vratislav (Wrocław) ležela ladem. Ve stejnou dobu tisíce lidí podepisovaly petice proti rozhodnutí Krajského úřadu Moravskoslezského kraje zastavit dotace na ztrátovou trať Krnov - Jeseník. A jak vypadá situace dnes?

Češi i Poláci ustoupili peticím

Už je to lepší, ale na kvalitní železniční spojení mezi Jesenickem, Krnovskem a Polskem si cestující z obou stran hranice musí počkat do prosince. Krajský úřad ustoupil peticím a obnovil dotace na železniční spojení Krnovska a Jesenicka přes Głuchołazy.

V Polsku Úřad maršálka v Opolí objednal spoj Głuchołazy - Nysa a také nové spoje z Nysy do Vratislavi. Polské úřady zase ustoupily signatářům petice za přímé vlakové spojení čtvrtého největšího polského města Vratislavi s Jesenickem přes Nysu a Głuchołazy.

Tato petice vznikla v Polsku v Dolnoslezském a Opolském vojvodství. Když se loni po čtyřech letech do pohraniční stanice Głuchołazy opět vrátily osobní vlaky z polského vnitrozemí, na peroně cestující dojatě vítaly stovky místních i fanoušci železnice.

Jezdí to, ale nenavazuje

Mezi Jeseníkem, Krnovem, Nysou a Opolím lze cestovat vlakem už několik měsíců, ale při přestupování mnohé spoje nenavazují. Situace by se mohla zlepšit v prosinci s novými jízdními řády.

„Jeli jsme na Jesenicko vlakem na víkendový výlet. Chtěli jsme se podívat i do Polska, jenže bychom při zpáteční cestě museli dvě hodiny čekat na nádraží v Głuchołazech. Tak jsme to vzdali," řekla Jana Prokopová ze Šumperku.

Až do prosince 2014 lidé z Jesenicka a Krnovska po železnici dojeli přes hranici pouze do města Głuchołazy. Před Vánocemi obnovila polská strana o víkendech dva páry vlaků mezi Głuchołazy a polským vnitrozemím.

Praxe ale ukázala, že tento model dopravy má zásadní chybu. Český cestující se sice ráno dostane do Nysy nebo Opolí, při návratu však musí na vlak do Česka na głuchołazském nádraží dlouho čekat. Na podobné problémy naráží cestující ve všech směrech. Nenavazuje buď ranní, nebo odpolední přípoj.

Že současná podoba dopravy není atraktivní ani pro polské turisty mířící do Jeseníků, upozornil Damian Kapinos z Občanského výboru pro záchranu kolejí na Opolsku.

„Co máme z toho, že se dostaneme do Głuchołaz, když tam musíme stát dvě hodiny a čekat na příjezd vlaku Českých drah, kterým můžeme jet dále do Jeseníku," napsal v dopise adresovaném opolskému maršálkovi.

Z Polska do Jeseníků?

Pokud by chtěl Polák vyrazit vlakem do Jeseníků a zajet si třeba na Ramzovou, musí v Jeseníku znovu přestupovat. „Na aktivní odpočinek má na Ramzové ale jen tři hodiny. Víc ne, protože se musí vrátit domů," vylíčil Damian Kapinos problémy železničního spojení z pohledu polského turisty.

Brzké zlepšení bohužel cestující očekávat nemohou. „Připomínky k vlakovému jízdnímu řádu jsou analyzovány při tvorbě následujících jízdních řádů," řekla pro web Rynek Kolejowy Violetta Ruszczewska z tiskového odboru Úřadu maršálka Opolského vojvodství.

„Nyní se tvoří jízdní řád, který bude závazný od prosince 2015," dodala.

Česká strana jedná

S Opolským vojvodstvím komunikovalo o potřebě vyladění jízdního řádu polských vlaků s cílem zkrácení návazností v Głuchołazech též olomoucké hejtmanství.

„V rámci přípravy jízdního řádu platného od prosince se budeme snažit vyjednat s polskou stranou posun jejích vlaků, aby bylo spojení s polským vnitrozemím kvalitnější," sdělil náměstek hejtmana Olomouckého kraje Alois Mačák.

Uvedl, že spěšné vlaky mezi Jeseníkem a Krnovem jsou ukotveny v přestupních uzlech Jeseník, Mikulovice a Krnov. Po celý den tyto spoje navíc zajišťuje jen jedna dostupná souprava. „Posun českých vlaků tedy nevidíme reálně," doplnil náměstek Mačák.

Osobní vlaky přestaly z polského vnitrozemí do Głuchołaz zajíždět v roce 2004. Od ledna 2007 do prosince 2010 jezdily mezi Opolím a Jeseníkem, respektive Ostružnou, dva páry víkendových mezistátních vlaků.