Co myslíte, hoří školní křída? Víte, jak udělat plazícího se hada z cukru? Nebo jak si vyrobit doma vlastní barevnou hudbu? Jak naprogramovat robota a nebo zapálit bublinu? Nevíte? Potom máte škodu, že jste se nešli podívat na historicky první a ojedinělý Den vědy, který připravili bruntálští gymnazisté ve spolupráci s vědeckým kroužkem Laborky.cz ze Slaného. Atraktivními pokusy to v budově střední školy jen hýřilo.

Barevná hudba z mléka a jaru

Studentka Barbora Butorová předváděla pokus, který si každý může vyzkoušet doma. A je k němu potřeba jen mléko, potravinářská barva a mycí prostředek.

„Tento pokus baví děti i dospělé. Do obyčejného mléka nakapeme potravinářskou barvu, která v reakci s kapičkou jaru udělá krásné barevné obrázky v talíři, podívejte. Je to krásná mozaika, podobná energetickým léčivým obrázkům," předvedla studentka Butorová.

V další učebně předváděly dvě dívky, jak doma vyrobit lávovou lampu.

„V naší lampě reaguje ocet s obyčejnou jedlou sodou. Uvnitř nádoby vzniká oxid uhličitý, který se za pomoci bublinek vytlačuje nahoru. Nahoře vyprchá, a bublinky zase klesají dolů," popisovala princip domácí „barevné hudby" studentka bruntálského gymnázia Eva Grenarová, jež se na pokusu podílela se svou spolužačkou Hanou Sedláčkovou.

Filip Janič a Gabriel Galčan vyráběli v chemické laboratoři plazící se hady z cukru. „Jedná se o takzvané faraonovy hady. V podstatě pálíme cukr, z něhož vzniká karamel, a ten je možné potom sledovat v podobě rostoucího hada," odhalil Gabriel Galčan tajemství dalšího pokusu, který si snadno mohou lidé vyzkoušet i doma. Opodál do kádinek a zkumavek nalévala různé roztoky Eliška Jelínková.

Hořící bublina

Ve vedlejší místnosti hořela na stole mýdlová bublina. „Protože jsem ji napustila plynem, čili po zapálení se vzňal plyn z bubliny," uvedla Melánie Schmidtová, která se pokusu chopila s Tomášem Přibylem.

Návštěvníci Dne vědy a že jich tedy bylo notně přes čtyři sta si mohli sáhnout do zdánlivě čisté vody, ve které nebylo nic vidět. „Jaké bylo překvapení po zjištění, že je voda plná kuliček," usmívala se profesorka Jarmila Lázničková, hlavní organizátorka akce. A proč vlastně kuličky nebyly ve vodě vidět? „Protože index lomu kuliček a vody je stejný. Světlo se na nich stejně odráží i láme," vysvětlila profesorka.

Patrik Paš, Martin Vrba a Roman Kykel demonstrovali nejen pokus s kuličkami, ale i s optikou. Martin Vrba je na rozdíl od dalších dvou mladých mužů již na vysoké škole a do gymnázia chodí pomáhat.

Ve skleněné kouli proháněli barevné světelné paprsky. „Jde o obyčejnou plazmovou kouli s transformátorem uvnitř. Ten převádí střídavé napětí na stejnosměrné. A to funguje na stejném principu jako blesk," předvedl vysokoškolák Vrba.

Světla a roboti

Diváci byli během pokusů jako u vytržení, a jen těžko by se všechny „kejkle" vešly do jednoho jediného novinového článku.

„Mě nejvíce zaujali roboti. Trefil jsem se kuličkou do kelímků, rád bych měl doma také takového robota," zasnil se žák základní školy František Rašo z Lomnice u Rýmařova. Na Den vědy přišel v doprovodu maminky. Rád by se také jednou stal i díky poutavému Dni vědy studentem bruntálského gymnázia.

Podobně jako u vytržení byla školačka Viola Rollerová z Razové. I ona by se ráda jednou stala gymnazistkou.