Společnost přátel muzea Kapličkový vrch ve spolupráci s krnovskými fanoušky železniční nostalgie z Olpasu Moravia uspořádala 27. prosince akci nazvanou Jízda k betlému. Při této příležitosti vypravili na trať veterána: legendární motoráček, který se proslavil pod přezdívkou Hurvínek. Motorový vůz M 131.1454 alias Hurvínek se vydal z Krnova přes Bruntál až do Malé Morávky.

Našlo se plno pamětníků, kteří si chtěli připomenout, jak se sedí na dřevěných, a přesto pohodlných sedadlech Hurvínku, nebo se chtěli mezi svátky jen tak projet úžasnou scenerií zimní jesenické přírody. Přestože se Hurvínek několikrát otočil na trase mezi Bruntálem a Malou Morávkou, stále měl plno.

Hurvínek s výkonem 152 koní a s maximální rychlostí šedesát kilometrů za hodinu bravurně zvládal všechny nástrahy horské železnice, ale přece jen jako veterán v letech potřebuje zvláštní zacházení. „Do větších kopců Hurvínek vyjede bez potíží, i když je přeplněný cestujícími. Větším problémem je dost extrémní klesání trati těsně před nádražím v Malé Morávce.

Musíme být opatrní, protože výrobce tohoto motoráku garantuje správnou činnost brzdového systému při optimálním zatížení vozu. Protože zájem byl obrovský a měli jsme ve voze narváno, požádali jsme část cestujících, aby si před Morávkou vystoupili a preventivně odlehčili Hurvínku kvůli brzdění.

Pak jsme se pro ně samozřejmě obratem vrátili. Byla to veselá jízda s písničkami a s harmonikou, mnozí nadšenci přišli v dobových kostýmech a v maskách, takže to čekání před Morávkou vzali v pohodě jako legraci a součást dnešních atrakcí,“ popisuje za organizátory Jaromír Foltýn z Olpasu.

Vlakem do Morávky dnes už skoro nikdo nejezdí.

Celá akce měla připomenout zašlou slávu této trati a upozornit veřejnost, že se právě nachází na pokraji zrušení. Pro České dráhy je nerentabilní zajišťovat náročnou zimní údržbu na této horské železnici, která je co chvíli zavátá sněhem. Mimo zimní turistickou sezonu zase jen málo cestujících míří do Jeseníků, a spoje zde proto jezdily nevytížené.

„České dráhy vedou tuto trať v režimu takzvaného nulového grafikonu. To znamená, že se železnice dál opravuje a udržuje v provozuschopném stavu, jen po ní nejezdí žádné vlaky. Trať do Malé Morávky není z technického hlediska takový unikát jako třeba úzkokolejka Osoblažka, ale místní ji mají rádi.

Funguje zde řada vlastivědných spolků a příznivců historie, kteří jsou připraveni pro její zachování něco udělat a hledají pro ni využití,“ popsal situaci Jaromír Foltýn.Železniční trať z Bruntálu do Malé Morávky je natolik romantická, poetická a staromódní, že učarovala také filmovým tvůrcům. V roce 1991 se zde natáčela půvabná pohádka s ekologickým poselstvím a Vlastimilem Brodským v hlavní roli Freonový duch.

Letos v dubnu na nádraží v Malé Morávce režisér Tomáš Luňák natáčel film podle černobílých komiksových příběhů slavného sudetského železničáře Aloise Nebela ze stanice Bílý potok. Svérázného výpravčího Aloise Nebela ve filmu hraje Miroslav Krobot.

Vlakem jel před více než sto lety i okresní hejtman a dvorní rada z Bruntálu.

K cestujícím v Hurvínku se přidali nadšenci kostýmech, které evokovaly právě některé filmové postavy a také epochu před sto lety, kdy byla trať do Morávky slavnostně otevřena. První jízda z Bruntálu přes Světlou Horu do Malé Morávky se odehrála v květnu 1901. Do vagonů nasedli ředitel c. k. státních drah v Olomouci, dvorní rada z Bruntálu, okresní hejtman i členové zastupitelstva a zástupci stavební firmy.

Kolem trati se shromáždilo početné obecenstvo, školní mládež i různé spolky. Vlak ve slavnostně vyzdobených stanicích dojatě vítali starostové. Všude ho provázela živá hudba, mávání šátků i výstřely z hmoždířů. Řečníci své plamenné projevy na téma pokrok a dokončení velkolepého díla vždy zakončili trojnásobným zvoláním: „Sláva císaři!“, s čímž přítomní nadšeně souhlasili.