Nejlepší radou je nenechat se zlákat a vůbec na žádné předváděcí akce raději nechodit. I když se zdá v telefonu hlas člověka zvoucího na akce příjemný, může se senior dočkat nepříjemného překvapení. Může koupit předražené a mnohdy i nefunkční zboží nebo může z akce odejít s tím, že se stal dlužníkem desetitisíců korun.

Pane řediteli, na koho se mohou naši čtenáři obrátit, když se dostanou do potíží se šmejdy?

Když už se některý člověk, většinou senior, na některou z předváděcích akcí nebo výletů vydá a třeba i koupí něco, co později odmítá, může využít naší poradenské služby. Poradenská služba funguje denně na každém našem pracovišti v Ostravě nebo Olomouci. Služba přijímá osobní i telefonické kontakty, a nejen to. Na našich webových stránkách jsou veškeré kontakty na naše inspektory, včetně e-mailových adres a telefonických kontaktů.

Pořádáte i nějaké osvětové akce v okolních městech a obcích?

Důkazem je seminář, který jsme pořádali ve spolupráci s dTestem v listopadu v sídle Europe Direct Bruntál. Přednáška nejen seniorům nabídla informace o nástrahách předváděcích akcí a podom- ního prodeje. Cílem přednášky byla právě účinná obrana proti trikům nepoctivých obchodníků.

Jen je mi líto, že o osvětu projevilo zájem tak málo seniorů. Na předváděcí akce jich chodívá bohužel podstatně víc. V určitých dnech v měsíci připravujeme v některých okresech i takzvané poradenské služby při živnostenských úřadech, podle zájmu.

Je i nějaký případ, který podle vás svým cynismem překročil obvyklou mez?

Známe případ seniora, který šel jenom ven vysypat smetí a u popelnic se nechal přesvědčit k podpisu smlouvy. Poté musel splácet tisíce korun měsíčně. Za náš inspektorát mohu říct, že jsme letos uložili za nekalé praktiky nejvyšší pokutu firmě No stress, která se dnes chová jako v podstatě mrtvá firma. V prvním pololetí roku jsme firmě uložili pokutu ve výši tři čtvrtě milionu korun. Jednalo se o opravdu agresivní prodejní praktiky.

Co na seniory nepoctivá firma No stress nastražila?

Byly to nabízené výhry, které neplatily, šlo o pouhé sliby a plané naděje důvěřivých spotřebitelů. Údajné výhry stály seniory desetitisíce korun, které jim prodejci vytahali z kapes. Praktiky této firmy byly vůči zákazníkům jednoznačně klamavé a nepoctivé.

Čeho se tedy mají senioři vyvarovat, aby nebyli zklamáni?

Je to jednoduché, platí vlastně tři základní zásady na žádné předváděcí akce nejezdit a nechodit, pokud už jedu, nic nepodepisovat ani neplatit, a pokud už zaplatím, a nejsem spokojený, do dvou kalendářních týdnů, tedy do čtrnácti dnů, řešit vrácení zboží a peněz.

Od 1. ledna má vejít v platnost nový zákon, který by měl se šmejdy zatočit. Myslíte si, že tím nekalé praktiky nepoctivců skončí, nebo zase přijdou na nějaké nové finty?

Zatím nevíme, jisté je však to, že se zákon staví revolučním způsobem k používání audio- a videotechniky, kterou budeme moct využívat. Přínosný je paragraf o povinném oznamování veškerých prodejních akcí České obchodní inspekci. To by mělo počet podobných akcí výrazně omezit.