Když v nižších polohách chybí sníh, předpověď slibuje slunečný víkend nebo datum v kalendáři hlásí svátky či prázdniny, všichni milovníci zimních radovánek vyrazí na Praděd. Stávalo se, že kapacita autobusů z Hvězdy na Ovčárnu ve špičce nestačila.

Zklamaní lyžaři museli hodinu čekat na další přeplněný spoj. Také se stávalo, že když všichni chtěli odpoledne z Ovčárny ke svému autu na Hvězdě, kvůli plně obsazeným autobusům museli jít dolů pěšky.

MÍSTENKA ZA 35 KORUN?

Díky vstřícnosti dopravce Transdev se už podařilo posílit víkendové a poslední odpolední spoje. „Co nejdříve bude zavedena možnost objednat si místenku na konkrétní spoj. Nahoře i dole přibudou informační tabule ukazující počet zbývajících volných míst ve všech spojích. Cenu místenky uvažujeme za 35 Kč? Budete to využívat?“ zeptal se Jakub Unucka veřejnosti prostřednictvím svého facebookovém profilu.

Autobusy Transdev v úseku z Hvězdy na Ovčárnu posílily víkendové a poslední odpolední spoje. Co dál? Nejspíš místenkový systém.

Rozvířil tím zajímavou diskusi. Lidé mu například doporučili, ať se přestane soustředit na autobusovou dopravu a raději přemýšlí, jak dopravit návštěvníky pod Praděd pomocí lanovky. Také ho upozornili, aby se nejdřív zaměří na dostatečnou kapacitu parkoviště na Hvězdě i na Ovčárně, než posílí autobusovou dopravu a zavede místenkový systém.

Ozvali se také autobusoví dopravci, kteří mají ze strany krajského úřadu zakázáno přepravovat cestující v úseku mezi Hvězdou a Ovčárnou. „Stačí zrušit omezení pro komerční dopravce, což kraj může, a problém bude vyřešen,“ navrhli Unuckovi diskutující dopravci. Jiní navrhovali privatizaci nebo licencovanou dopravu.

LICENCE? KOMERČNÍ LINKA?

Problém je v tom, že Transdev jako partner kraje dnes musí zajišťovat nejen turisticky atraktivní a ziskové spojení z Hvězdy na Ovčárnu, ale třeba také vozit cestující ztrátovými linkami na Osoblažsko.

Ve smluvních vztazích mezi krajem a dopravcem funguje takzvaný brutto systém, kdy dopravce nese rizika vyšších nákladů (například při zdražení nafty) a kraj nese riziko propadu tržeb.

„Linka na Praděd je v pohodě zisková. Udělat z toho komerční linku, samozřejmě v integraci ODIS? Fakt jsem nenašel způsob, jak dát licenci jen těm dopravcům, kteří zajistí lepší obslužnost než dnešní brutto systém,“ zamítl Unucka některé nápady diskutujících.

Na webu krajského úřadu Jakub Unucka ve svém medailonu zveřejnil osobní motto: „Když se chce, všechno jde.“