Rozpočet už počítá s 26,7 miliony korun na zmenšení nádraží v Dětřichově nad Bystřicí, s 31,3 milionu na Moravský Beroun a 26 miliony na Valšov. Za podobných podmínek a se stejným zdůvodněním se počítá také s přestavbou nádraží Domašov nad Bystřicí, Hlubočky a Velká Bystřice. Záměr Správy železnic vyvolal kritiku, protože náklady na zmenšení nevyužitých prostor prostřednictvím demolice jsou srovnatelné jako náklady na citlivou rekonstrukci historických nádražních budov do původní podoby. 

Svatomartinská husa. Ilustrační foto.
Ukažte Deníku své husy! Podpořte místní restauraci, nebo pošlete svou domácí

Převedení nevyužitých historických nádraží na obce a sdružení se podařilo například na osoblažské úzkokolejce, ale obecně převod majetku Správy železnic je složitý a zdlouhavý byrokratický proces, který odrazuje zájemce i úředníky.

Nádraží dělají trať výjimečnou

„To, čemu tady říkají eufemismy optimalizace nebo rekonstrukce, je ve skutečnosti zbourání původních hodnost, které dělají tuto trať výjimečnou. Dostavba nebo přestavba udělá z historických nádraží unifikovaný paskvil. Některá nádraží jsou ve špatném stavu, ale nejde o nic hrozného, proč by to nešlo opravit. Střecha nádraží v Moravském Berouně potřebuje údržbu, ale přijde mi ekonomicky nerozumné zbourat střechu i s jedním patrem a pak postavit úplně novou,“ uvedl autorizovaný projektant Karel Siuda, který se podílel na  rekonstrukci historických nádraží na Osoblažce. Jako člen KDU-ČSL požádal Mariana Jurečku, navštívil některé z nádraží na trati Bruntál Olomouc a udělal si na věc vlastní názor.

Jan Barančík s dronem v Jeseníkách.
Pomocí dronu odkrývá tajemství Jeseníků. A s klipem z Norska zabodoval ve světě

Zástupce Velké Bytřice Ivo Slavotínek popsal Jurečkovi, proč Správa železnic ve svém postupu problém nevidí. Převod nádraží na obec nebo spolek je sice ekonomicky výhodnější, než sporné demolice, ale brání mu legislativa:

„Pokud Správa železnic hodlá zbourat či redukovat prostory nádraží, měla by příslušná obec mít šanci tomu zabránit a navrhnout jiné řešení. Vždy je lepší ušetřit miliony korun za demolici a předat nevyužívanou budovu za symbolickou cenu obci. Takový převod však současný zákon neumožňuje,“ uvedl Ivo Slavotínek.

Marian Jurečka mu sice dal za pravdu, že zákon není napsán úplně ideálně, ale kdyby byla vůle, může ministr bezúplatný převod nádraží navrhnout vládě.

Jurečka: Upozorním Havlíčka

Marian Jurečka rozumí fanouškům železnice, kteří se při cestě vlakem kochají krásou původních nádražních budov.

MARIAN JUREČKA navštívil Domašov nad Bystřicí, aby si udělal představu o technickém stavu historických nádražních budov na trati Bruntál Olomouc.Zdroj: Deník/František Kuba

„Nádraží dotváří kolorit naší krajiny a jsou ukázkou, jak naši předci citlivě přistupovali k železnici. Jsem přesvědčen, že nově postavené objekty, které lemují železniční infrastrukturu, nenahradí krásu těchto budov určených k demolici. Největší chybu vidím úplně na začátku, že České dráhy a Správa železnic nepřichází s iniciativou jak oslovit obce, veřejnost a nevládní sféru, aby jim nabídli spolupráci při hledání řešení,“ shrnul svůj názor Marian Jurečka a slíbil, že na tuto problematiku upozorní ministra dopravy Karla Havlíčka.

Sověti měli v Krnově na Kabátově kopci tankodrom a střelnici. Před odchodem se vojáci zbavovali převážně cvičné munice tak, že ji zakopali nebo zahrnuli do příkopy. Zdroj: MěÚ Krnov.
Kabátův kopec v Krnově byl plný munice! Město tu chce stavět nové domy

„Poprosím pana ministra Havlíčka, zda by se mohli tomu tématu víc věnovat a ještě zkusili hledat pro tyto krásné budovy nějaké využití. než přijde na řadu demolice. Demolice by měla být až úplně poslední řešení,“ řekl Jurečka na nástupišti před nádražní budovou s nápisem Domašov nad Bystřicí.

Leopold Mališ,u kříže dědečka Klementa Šťastného na svahu hory Čantoryje v roce 2017.
Tragédie na Čantoryji v Beskydech byla odvetou za navrácení Těšínska Česku