Plyšoví velvyslanci partnerských speciálních škol, v čele s krnovským krtečkem, objevovali kulturu evropských zemí a po návratu domů své zážitky přibližovali handicapovaným dětem ve speciálních školách.

Tuto formu zvolili pedagogové proto, že by bylo velmi komplikované, aby cestovaly samy děti. Nechtěli je ale o zážitky z cest ochudit, tak se postarali o zábavnou možnost, jak se s nimi o vše podělit a zároveň je naučit něco o životě lidí v cizině.

V partnerských školách projektu Comenius, který byl v tomto případě zaměřený na výměnu zkušeností se vzděláváním zdravotně postižených dětí, si tímto způsobem mezi sebou posílali maskoty na výměnný pobyt.

close zoom_in

Žirafa dohlíží na přípravu tradičního anglického jídla.

A jak to všechno probíhalo? Každý maskot měl batůžek nebo kufřík, kde mimo drobných dárků, materiálů domácí školy a vlastního občanského průkazu vezl ještě deníček. Do něj se zapisovalo vše, co maskot v průběhu pobytu zažil. Děti se o maskota staraly, učily se na něj mluvit jeho rodnou řečí, vařily tradiční evropská jídla z přiložených receptů, hrály s ním různé hry a v takzvaných ranních chvilkách se dozvídaly zajímavosti o zemi, ze které k nim přijel.

„Postupně jsme spolu s maskotem a dětmi probrali všechny členské státy a zažili jsme u toho spoustu legrace. S britským maskotem - plyšovou žirafou jsme si například udělali čaj o páté,“ prozradila Soňa Stalmachová, učitelka partnerské školy v Krnově.

Církevní základní škola a mateřská škola Krnov si za svého maskota vybrala krtečka, kterého vlastnoručně upletla jedna z učitelek. „Chtěli jsme maskota typicky českého, aby ho všechny děti znaly a také, abychom se mohli pochlubit českou kulturou v zahraničí. Vždyť krtečka podle některých zdrojů znají v dalších sedmdesáti zemích světa,“ uvedl ředitel krnovské speciální školy Svatopluk Chlápek.

close zoom_in

Český maskot, vlastnoručně pletený krteček, cestoval po Evropě „na občanku“ a s kufříkem plným zajímavostí o naší zemi.

V době návštěvy delegace partnerských škol v Krnově minulý týden se sešli všichni maskoti a po rozlosování byli ubytováni v domácnostech zdejších učitelů, kde se zúčastňovali běžného chodu rodiny a vyjeli si s nimi na návštěvu do Ostravy na Krajský úřad a do Památníku J. A. Komenského ve Fulneku.

A proč se mezinárodní delegace rozjela zrovna tam? „Jan Amos Komenský je patronem celého projektu a jako učitel národů také naší chloubou. Životním cílem tohoto člověka bylo učit tak, aby žáci do školy nechodili s nechutí, ale rádi a to je i naším cílem,“ uzavřel Svatopluk Chlápek.

Barbora Klečková