Za největší zážitek v letošní Rallye Dakar považuje kamionista Martin Kolomý ze Starého Města už pouhou účast. A že se mu spolu s Plzeňáky Reném a Davidem Kiliánovými podařilo dojet do cíle coby nejlepší české posádce na celkově sedmém místě, je mezinárodní úspěch.

Naopak chmurné momenty přišly při nehodě, kdy tatrovácký kamion zvaný Fat Boy skončil na boku, a také když měl za volantem ústa plná krve.

Vzpomínky na domov

Úspěch staroměstského závodníka je o to cennější, že za jeho výkony nestál žádný silný tým, který se celoročně soustředí právě na Rallye Dakar. Tohle je třeba zvykem u nejobávanějších rivalů z Ruska a Nizozemska.

„Mockrát děkuji čtenářům Bruntálského a Krnovského deníku za jejich podporu, cítil jsem ji v zádech. V kabině jsme měli coby vzpomínku na domov tak jako vždy zubatou žábu, symbol bruntálského okresu," poděkoval Martin Kolomý.

Kolomého žába je k mání

Žábu z Rallye Dakar mohou snadno získat ti, kteří by rádi podpořili děti, které to potřebují.

Zájemci se mohou při městském plese v Bruntále zúčastnit dražby a za nejvyšší částku mohou plyšovou žábu tvůrce Tomáše Koňaříka a jezdce Martina Kolomého vydražit. Ples pořádá město Bruntál v sobotu 15. února od 19.30 hodin ve Společenském domě Bruntál. Hudebním hostem a také moderátorkou má být Světlana Nálepková.

„Zubatá žába byla s námi na Dakaru, je připravena do dražby, abychom pomohli, jako se již stalo dobrou tradicí, dětem, které to potřebují. Žába je špinavá a zaprášená od písku pouště, ale to přece k Dakaru patří," uvedl kamionista Kolomý.

Pořadatelé je nešetřili

Co se týká účastníků letošní Rallye Dakar, ty pořadatelé letos vůbec nešetřili.

„Letošní ročník byl pro nás hodně těžký. Hodně se prášilo, byly těžké duny, měli jsme tam nějaké ztráty kvůli opravám kamionu, zapadli jsme do písku a měli jsme i nehodu. Trať je velmi rychlá, spíše mi připomíná tratě rallyových aut, ne úplně ideální pro kamiony.

Tím, že se Dakar zrychluje, nás chtějí pořadatelé asi dostat více do stresu," hodnotil letošní ročník Martin Kolomý.

Pokud si pořadatelé přáli, aby dojelo do cíle od startu co nejméně závodníků, daří se jim to na start se letos postavilo přes šedesát kamionů, a do cíle jich přijelo pouze okolo čtyřiceti. „I proto si myslím, že závodění bude rok od roku náročnější. Přibyly maratonské etapy, které se mi osobně zamlouvají.

Mohlo by to rozdělit i konkurenci. Ti, kteří mají na trati více kamionů, těm to zřejmě nebude tak fungovat," pokračoval Kolomý.

Je konec, bál se Kolomý

Nejhorší chvilky zažíval kamionista v páté etapě, vedoucí z Copiapa do Antofagasty. Rychlou jízdou chtěl dohnat ztrátu zaviněnou odstraňováním poruchy, a Fat Boye položil na bok.

„To byla rychlost. Tatra letěla vzduchem, skončila na boku. Myslel jsem si, že je to náš konec, ale nakonec se nám podařilo v dostatečně krátkém čase dát kamion dohromady. Vůz nebyl tolik poškozený, aby nás pořadatelé vyřadili ze soutěže," popisoval Kolomý.

Kolomého tým TATRA Buggyra Racing zažil další hrůzu v jedenácté etapě, která byla vůbec první maratonskou etapou. Místo duny vyjel kamionista na zasypanou skálu, při následné ráně si Martin Kolomý prokousl jazyk i ret. Kamionu při tom prasklo přední sklo.

„Z pusy tekla krev, ale neřešil jsem to. Závod je dlouhý, takže jsme spíše řešili, jak vyprostit auto, jak auto dostat z hrany duny. Řešili jsme, co s tím," sdělil Kolomý.

Domů se těšil z jihu Ameriky Martin Kolomý nejvíce na rodinu a děti, na dobré jídlo a teplo domova. Také na to, že se pořádně a ve svém vysprchuje. Doma je doma, a když je to ještě ve zdraví, není nic lepšího.

Jede dál!

Fandit staroměstskému kamionistovi budou moci fanoušci s největší pravděpodobností i v následujícím ročníku Rallye Dakar v roce 2016. Ještě předtím pojede Martin Kolomý na několik závodů a rallye.

„V Rallye Dakar pokračujeme dál. Máme už za sebou první přípravu, kde jsme si ujasnili část věcí, které bychom chtěli v týmu TATRA Buggyra Racing řešit. Určitě chceme během letoška trénovat na více soutěžích, více trénovat, abychom byli konkurencí továrním týmům.

V úvaze je nasazení dalšího kamionu, abychom nemuseli veškerý materiál vozit s sebou my. To nás jen zdržuje a auto je zbytečně těžké," dodal Kolomý.